ارائه وام توانمندسازی به بازنشستگان با سود حداقل

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، در حال حاضر بسیاری از بازنشستگان به علت تأمین هزینههای زندگی و برخی با هدف سرگرمی و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی مجددا به بازار کار اشتغال بازگشتهاند که بنابر آمار و گزارشهای ارائه شده، هم اینک ۳۰ درصد از بازنشستگان کشور مشغول به کار هستند.

بازنشستگان معتقدند در شرایط کنونی که هزینه‌های زندگی افزایش یافته و هر بازنشسته با داشتن فرزند دانشجو باید هزینه‌های شهریه او را تأمین کند، دیگر نمی‌توان با درآمد و حقوق دوران بازنشستگی امرار معاش کرد، بنابراین لازم است هر یک از بازنشستگان که به لحاظ جسمی و فکری توان و قابلیت انجام دادن کار را دارند در کنار دریافت حقوق بازنشستگی برای خود شغل دومی ایجاد کنند تا از محل درآمد کار جدید بتوانند از عهده هزینه‌ها و مخارج زندگی برآیند.

بازنشستگان بر این باورند طرح توانمندسازی که با هدف بهره‌گیری از تجربیات و توانایی‌های بازنشستگان اجرا می‌شود، این فرصت و زمینه را برای همه بازنشستگان ایجاد می‌کند تا آنها در قالب گروهی و با تشکیل تعاونی‌های چندمنظوره بتوانند در بخش‌های اقتصادی و خدماتی دوباره در عرصه‌های کار و اشتغال و خدمات‌رسانی حضوری فعال و اثرگذار داشته باشند.

بازنشستگان با تشکیل تعاونی چندمنظوره وام می‌گیرند

صندوق بازنشستگی کشوری با رویکرد بهره‌گیری از توانمندی‌ها و قابلیت‌های فردی بازنشستگان و همچنین ارتقا و بهبود معیشت و مشارکت دادن آنان در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی، اجرای طرح ملی توانمندسازی را به عنوان یکی از سیاست‌های راهبردی سال ۹۱ در دستور کار قرار داده و بنابر اعلام مدیرعامل این صندوق، اجرای فاز اول این پروژه ملی همزمان با سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی از این استان آغاز خواهد شد.

ایراندخت عطاریان در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره می‌گوید: هر یک از بازنشستگان کشوری با تجربه ۳۰ سال خدمت و تلاش در دستگاه‌های اجرایی سرمایه ارزنده و بزرگی را اندوخته‌اند که اگر این سرمایه‌ها و پتانسیل‌های بالقوه در جهت پیشرفت، توسعه و آبادانی کشور سوق داده شود، طبیعتا آثار و دستاوردهای مهمی در عرصه‌های اقتصادی - اجتماعی به ارمغان خواهد آورد.

وی می‌افزاید: طرح توانمندسازی بازنشستگان نیز در همین راستا قرار دارد، چرا که این سرمایه بزرگ اجتماعی با برخورداری از دانش، مهارت و داشتن تجارب گرانسنگ دوران خدمت این آمادگی را دارند تا با قبول مسئولیت بیشتر در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی ایفای نقش کنند، لذا آنها با تشکیل تعاونی‌های چندمنظوره می‌توانند علاوه بر این که مجدداً در شغلی مشغول به کار ‌شوند، از درآمد و حقوق دومی نیز برخوردار شوند.

عطاریان با بیان این که دولت با حمایت از طرح توانمندسازی بودجه و اعتبار مناسبی به این کار اختصاص داده است، می‌افزاید: امسال برای اجرای پروژه ملی توانمندسازی که از نیمه دوم سال جاری آغاز می‌شود، دولت مبلغ ۵۰ میلیارد تومان اختصاص داده که به نظر می‌رسد با این اعتبار گروه‌های زیادی از بازنشستگان بتوانند با راه‌اندازی و تأسیس تعاونی‌های چندمنظوره از این تسهیلات استفاده کنند.

وی اظهار میدارد: این نوع تسهیلات بانکی در صورتی به بازنشستگان تعلق میگیرد که برای تعاونیهای چندمنظوره اقدام کنند. بنابراین صندوق بازنشستگی کشوری این آمادگی را دارد تا بازنشستگان به صورت گروهی درخواستهای خود را ارائه کنند تا این صندوق پس از بررسی و ارزیابی، آنها را برای دریافت وام توانمندسازی با حداقل سود به بانکهای عامل معرفی کند