به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، مهرداد بائوج لاهوتی با تأکید بر این که معضل آلودگی هوای تهران در حال حاضر در فراکسیون محیط زیست مجلس در دست بررسی است، گفت: در خصوص معضل آلودگی هوا خلاء قانونی نداریم و راهکارها کاملاً مشخصاند و خلاءیی که در این زمینه وجود دارد، سهلانگاری برخی مسئولان است.

وی با اشاره به این که یکی از قوانین موثر بر کاهش آلودگی هوا، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تا پایان برنامه چهارم است، افزود: این در حالی است که به رغم تمدید یک ساله برنامه چهارم و نیز گذشت یک سال از برنامه پنجم تنها ۲۰ درصد این قانون اجرا شده است.

لاهوتی با بیان این که همچنین مصوب بود تا پایان برنامه چهارم، سوخت و خودروهای تولیدی در کشور به استاندارد یورو ۴ ارتقاء یابند، اظهار کرد: این در حالی است که هنوز هم سوخت و هم خودرو با استاندارد یورو ۲ عرضه می شوند در صورتی که خودروسازان می‌توانند از طریق مبالغی که مردم برای خرید خودرو پرداخت می‌کنند، بسترهای لازم را به این منظور فراهم کنند.

وی با اشاره به قوانینی که در زمینه حمل و نقل عمومی وجود دارد، تصریح کرد: در قانون مشخص شده ۷۵ درصد جابه‌جایی‌ها باید به وسیله حمل و نقل عمومی صورت پذیرد که۳۰ درصد از این سهم به مترو اختصاص دارد در صورتی که در حال حاضر سهم حمل و نقل عمومی و مترو کمتر از اعداد و ارقام مشخص شده است.

لاهوتی با بیان این که توان مالی شهرداری تهران محدود است و این مجموعه نمی‌تواند مترو را تنها از محل اعتبارات خود به اتمام برساند، اضافه کرد: دولت می‌بایست در این امر کمک‌های مالی لازم را ارائه کند و همان طور که در قانون مشخص شده ۵۰ درصد از هزینه‌های مربوط به احداثمترو را که بر عهده دولت است، تأمین کند.

این عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس در پایان با تأکید بر این که رفع معضل آلودگی هوای تهران مستلزم عزم و اراده ملی است، خاطرنشان کرد: دولت باید سالیانه ۴ هزار میلیارد تومان برای گسترش حمل و نقل عمومی پرداخت کند در حالی که تنها ۴۰ درصد از این مبلغ یعنی حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان را پرداخت میکند