افکارنیوز گروه فرهنگ وهنر:

مساله فرهنگ عمومی چند سالی است که دغدغه برخی از مسئولان کشور شده است و رهبر فرزانه انقلاب نیز سالهاست که خواستار برنامه ریزی برای تحول در این حوزه شده اند و ایشان حتی از یکی از دستگاههای فرهنگی خواسته اند که اگر تنها در همین یک حوزه کار کنند و به نتیجه برسند برایشان کفایت می کند.

مهندسی فرهنگی هم مدتهاست که در سطح برنامه ریزی فرهنگی و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است.

و همه اینها یعنی که مساله فرهنگ از موضوعات مورد دغدغه و توجهی است که متاسفانه طی سالهای پس از انقلاب کمتر مورد توجه قرار گرفته است و از رهگذر شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی دشمن در شرایط خوبی به سر نمی بریم و بسیاری از جوانان و خانواده ها همچنان با فرهنگ دینی و سبک زندگی اسلامی ناآشنا هستند و این هم در حالی است که چندین دستگاه متولی فرهنگ و هنر در کشور وجود دارد و هرکدام نیز در این حوزه داعیه دار هستند.

اما با توجه به همه اینها و مسئولیتی که بر گردن متولیان برنامه ریزی فرهنگی در کشور است دغدغه برخی از همین متولیان در حوزه فرهنگ قابل تامل است. حجت الاسلام سید علی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس یکی از همین افراد است که امروز دغدغه فرهنگی خود و اعضای این کمیسیون را مطرح کرده است.

وی در گفت و گویی در این زمینه گفته است: با توجه به اینکه سیم‌کارت رایتل علاوه بر صوت، تصویر را هم منتقل می‌کند این موضوع در اعضای کمیسیون و در بخش‌های مذهبی و متدین جامعه ایجاد نگرانی کرده که آیا در انتقال این تصاویر رعایت محرم و نامحرم و حریم خصوصی افراد می‌شود یا نه!

نماینده مردم گرگان در مجلس یادآور شده: پیش از این ما می‌خواستیم مسئولان وزارت ارتباطات در این باره به کمیسیون توضیح بدهند که با توجه به جابجایی وزیر، این بحثهمچنان باقی ماند و در جلسه روز گذشته مجددا مطرح شد لذا از مسئولان مربوطه می‌خواهیم برای رفع این نگرانی اقدام کنند.

این سخنان هم در حالی مطرح می شود که گویا ایشان از نفوذ ماهواره ها در خانواده و حضور چندین ساله چت های تصویری و… بی اطلاع هستند و نمی دانند چه اتفاقاتی در سبک زندگی مردم در حال روی دادن است.

مشخص نیست در حالی که جناب نماینده وظایف بسیار مهمی در حوزه فرهنگ عمومی و برنامه ریزی فرهنگی در سطح کلان را عهده دار هستند ورود به سطحی که به حوزه شخصی افراد و خانواده ها و مراقبت آنها بستگی دارد چه معنایی پیدا می کند.

اگر ایشان خیلی نگرانی دارند باید نگران صحبت های تلفنی مامحرمان نیز باشند و در کل تلفن و اینترنت و هر آنچه در تکنولوژی های روز دیده می شود را محدود کنیم و از مردم مان دریغ نماییم.

حال باید از این نماینده محترم پرسید که در قبال دغدغه های فرهنگی مردم و رهبر معظم انقلاب که تکالیفی را برعهده مسئولان گذاشته اند به کدام وطیفه شان عمل کرده اند. وقتی که معظم له می فرمایند: یکی از مهمترین تکالیف ما در درجه اول مهندسی فرهنگ کشور است؛ یعنی مشخص کنیم که فرهنگ ملی، فرهنگ عمومی و حرکت عظیم درونی و صیرورت بخش و کیفیت بخشی که اسمش فرهنگ است و در درون انسان‌ها و جامعه بوجود می‌آید، چگونه باید باشد؟ فرهنگ هدف کدامست؟ اشکالات و نواقص‌اش چیست؟ چگونه باید رفع شود؟ فرهنگ موجود کدامست؟ کندی‌ها و معارضاتش کجاست؟ مجموعه‌ای لازم است که اینها را تصویر کند.

ایا بهتر نیست به جای دغدغه مندی برای تصاویر موبایل و ... ایشان و مجموعه محترمشان خود را مخاطب کلام ولی امر دانسته و این اهداف را تصویر کند؟