به گزارش افکارنیوز، روزنامه کیهان نوشت: مؤسسه نومحافظه كار امريكن اينترپرايز با انتشار اين تحليل به قلم ۴ تن از ديپلمات هاي سابق آمريكا نسبت به گسترش نفوذ جمهوري اسلامي ايران در آمريكاي لاتين ابراز نگراني كرد. مؤسسه امريكن اينترپرايز همان انديشكده اي است كه سال ۱۹۹۷ ميلادي پروژه قرن جديد آمريكايي و خاورميانه جديد را تدوين كرد. اين طرح مبناي قشون كشي آمريكا به عراق و افغانستان قرار گرفت.

رابرت نوریکا، اتورایش، مارک والاس و کریسنسیو آرکوس در تحلیل امریکن اینترپرایز نوشته اند: برخی کشورها می کوشند فشارهای اقتصادی گسترده علیه ایران را مخدوش سازند با کمال تعجب این کشورها در منطقه خاورمیانه واقع نشده اند بلکه در منطقه ای از جهان قرار دارند که به ایالات متحده بسیار نزدیک تر است؛ آمریکای لاتین. حالا زمان آن رسیده است که آمریکا و کشورهای هم سوی آن این تهدید فزاینده را جدی بگیرند و با آن مقابله کنند. این گزارش می افزاید: تلاش های ایران برای بهبود روابط با آمریکای لاتین مؤثر بوده است. در سال ۲۰۰۵ ایران تنها ۶ سفارتخانه در این منطقه داشت اما در حال حاضر ایران صاحب ۱۰ سفارتخانه در آمریکای لاتین است. چیزی که از حضور دیپلماتیک فزاینده ایران به مراتب نگران کننده تر است، تلاش های فرصت طلبانه این کشور برای بهبود روابط با برخی از شرورترین بازیگران دولتی منطقه است.

یکی از روشن ترین و علنی ترین نمونه های تلاش های ایران برای نفوذ در نیم کره غربی جهان، ارتباط این کشور با ونزوئلاست. برهیچ کس پوشیده نیست که ایران و ونزوئلا روابط نزدیکی با یکدیگر دارند ونزوئلا همچنین با حزب الله لبنان در ارتباط است.

تحلیل گران مؤسسه نومحافظه کار آمریکایی در ادامه این گزارش تصریح کرده اند: یکی از مجرمان جدید و مسلم این ماجرا «اکوادور» است که از پر سر و صداترین طرفداران «انرژی هسته ای صلح آمیز» ایران بوده است. اکوادور در ماه ژوئیه اعلام کرد که تحریم های بین المللی را زیر پا خواهد گذاشت و از ایران بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار نفت خواهد خرید. و بدتر از این، شواهد فزاینده ای در دست است که نشان می دهد «رافائل کوره آ»، رئیس جمهوری افراطی این کشور، به طور جدی فعالیت های ایران را تسهیل می کند. برای مثال، اکوادور قصد دارد طی چند سال آینده استخراج اورانیوم را آغاز کند و این کشور در اواخر سال ۲۰۰۹ «به منظور گسترش روابط نزدیک تر و سودمندتر دوجانبه با ایران در زمینه های مختلف از جمله استخراج معدن و زمین شناسی» توافقنامه ای را با تهران امضا کرد.

این تحلیل گران با اشاره به همکاری های مشابه کشورهایی نظیر مکزیک و آرژانتین با ایران نوشت: چه ایران با مکزیک روابط دوستانه برقرار کند و چه دوباره به گفتگوهای دیپلماتیک با آرژانتین بپردازد و مناسبات خود را با دولت های مخالف آمریکا مانند بولیوی، کوبا، اکوادور و ونزوئلا گسترش دهد، واضح است که ایران راهبرد افزایش نفوذ در آمریکای لاتین را در پیش گرفته است. آمریکا این تهدید فزاینده منطقه ای را نادیده می گیرد و دود آن به چشم خودش خواهد رفت. وقت آن رسیده که آمریکا از خواب بیدار شود.

نويسندگان اين تحليل پيش از اين در سمت هايي نظير دستيار و معاون وزير خارجه، سفير آمريكا در سازمان ملل و مدير در وزارت امنيت داخلي آمريكا فعاليت كرده اند.