نوسان رو به بالا دلار و سکه

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، چنان که تابلو صرافیها در ساعات ابتدایی دیروز قیمت هر دلار آمریکا تا ۵ درصد نسبت به آغاز هفته بالاتر بود. اما گزارش نشان میدهد در ساعات میانه دیروز، قیمتها افت نسبی داشت و هر دلار آمریکا سه هزار و ۴۸۵ تومان فروخته شده است.

هر چند در ادامه فعالیت بازار و تا ساعت ۱۵ دیروز، برخی از صرافی‌ها قیمت بالاتری را نیز برای دلار اعلام می‌کردند. افزایش قیمت ارز در بازار، همان گونه که انتظار می‌رفت، تاثیر خود را بر بازار سکه و طلای داخلی گذاشت. بنا به قیمت‌هایی که از بازار تهران گزارش شده، دیروز قیمت سکه تمام طرح جدید یک میلیون و ۴۲۵ هزار تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۷۱۰ هزار تومان، ربع سکه ۴۱۰ هزار تومان، سکه یک گرمی ۲۷۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

گزارش اضافه می‌کند که «در بازار داخلی بیشترین تغییر قیمت نسبت به روز یکشنبه برای سکه تمام طرح جدید با ۴۵ هزار تومان افزایش قیمت بوده است و قیمت طرح قدیم ۴۰ هزار تومان، نیم سکه ۲۵ هزار تومان، ربع‌ سکه ۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته‌ است.» البته برخی در بازار قیمت‌ها را حبابی توصیف می‌کنند.

فعالان بازار معتقدند که فضای روانی موجود که حاصل اخبار متعدد و برخی شایعات از بدنه دولت است، به بازار سرایت کرده و مانور قیمتی همراه با نوسان ایجاد می‌کند. در روزهای گذشته، برخی شایعات رسانه ای از احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داده است. به تازگی برخی از سایت‌ها سناریوهای قیمتی جدیدی برای قیمت حامل‌های انرژی منتشر کرده اند که البته هیچ کدام از آنها تایید نشده است. حتی وزیر امور اقتصادی و دارایی، دیروز شایعات مطرح شده در مورد افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را به شدت تکذیب کرد، اما به نظر می‌رسد بازار تحت تاثیر فضای روانی به وجود آمده از جابه‌جایی احتمالی در مدیریت بانک مرکزی واکنش قیمتی داشته است. صمد کریمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، چندی پیش عنوان کرده بود که «قیمت دلار تا پایان سال در محدوده سه هزار تومان به ثبات خواهد رسید.» او گفته بود: «با توجه به میزان نیاز کشور به دلار و اقدامات بانک مرکزی برای تعادل بخشی به بازار، نوسان جدیدی وارد بازار ارز و سکه نخواهد شد.»

سایه اژدها بر بازار جهانی طلا
در بازار جهانی طلا، هر اونس از این فلز گرانبها تا ساعت ۱۵ دیروز ۱۶۸۹ دلار و ۵۴ سنت معامله شد که بیش از ۴ دلار در هر اونس افزایش قیمت نسبت به روز یکشنبه نشان می‌داد. اما در ادامه تا حدود ۱۶۸۷ دلار کاهش یافت. فعالان بازارهای جهانی می‌گویند: «امیدواری سرمایه‌گذاران به اجرای سیاست‌های انبساطی پولی بیشتر از سوی بانک مرکزی ژاپن موجب افزایش بهای طلا شده است.»

سایت «بینا» به نقل از خبرگزاری «رویترز» در این باره نوشت: «بانک مرکزی ژاپن قصد دارد تا زمان رسیدن نرخ تورم به ۲ درصد و کاهش ارزش ین سیاست‌های انبساطی پولی را اجرا کند.» «رویترز» به نقل از یک تحلیلگر اقتصادی هنگ کنگی ادامه داده است: «در حال حاضر توجه سرمایه‌گذاران بازار طلا به نتیجه نشست روز سه‌شنبه(امروز) بانک مرکزی ژاپن است.»
این تحلیلگر اقتصادی در ادامه افزود: «جشن‌های سال نو میلادی پیش رو در کشورهای آسیایی نظیر چین که رقیب کشور هند است، میزان تقاضای خرید فیزیکی طلا را افزایش داده است. انتظار می‌رود با وجود این جشن‌ها افزایش میزان تقاضا برای خرید فیزیکی طلا تا چند هفته آینده ادامه یابد.» تحلیل تکنیکال ونگ تائو تحلیلگر اقتصادی «رویترز» نشانگر این موضوع است که «قیمت مورد نظر هفته آینده برای اونس جهانی طلا ۱۷۰۶ دلار خواهد بود.» به عقیده تحلیلگران اقتصادی، کشور ژاپن طی چند سال گذشته جزء یکی از فروشندگان اصلی طلا بوده است، اما با اجرای سیاست‌های انبساطی پولی، این کشور به خریدار اصلی طلا در جهان تبدیل خواهد شد.

صادرات طلای ایران به ترکیه
در همین حال رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد از خروج بی‌رویه طلا و جواهر از کشور درباره بازارهای صادراتی طلا و جواهر ایران گفت: «عمده طلا و جواهر صادراتی ایران ابتدا به امارات ارسال شده و از آنجا به بازارهای هدف مانند بازارهای شرق اروپا، آذربایجان، ارمنستان، اوکراین و روسیه صادر می‌شود.»

عبادالله محمدولی با اشاره به ورود محصولات صادراتی طلا و جواهر ایران به بازار ترکیه گفت: «مذاکراتی نیز برای ورود به بازار کردستان عراق در حال انجام است.» او با بیان اینکه سازمان استاندارد با پیشنهاد کاهش عیار طلا مخالفت نکرده است، گفت: نتیجه نهایی درباره پیشنهاد کاهش عیار طلا بعد از بررسی‌های کارگروه مربوطه اعلام خواهد شد. وی با اشاره به اینکه نظرخواهی از اتحادیه‌ها و فعالان صنف طلا درباره پیشنهاد کاهش عیار طلا ادامه دارد، افزود: سازمان استاندارد هیچ مخالفتی با این پیشنهاد نکرده است و نتیجه نهایی درباره این پیشنهاد بعد از بررسی‌های کارگروه اعلام خواهد شد.

محمدولی با اشاره به اینکه پیشنهاد کاهش عیار طلا با هدف رونق بخشی به فضای کسب و کار و صنعت طلا و جواهر کشور مطرح شده است، افزود: بخشنامه اخیر گمرک ایران درباره مشروط شدن صادرات سنگ‌های گرانبها و نیمه گرانبها منوط به دریافت مجوز از بانک مرکزی در راستای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور است، وی افزود: اگر طلا از کشور خارج می‌شود باید معادل آن شمش به کشور بازگردد یا اگر طلا و جواهر از کشور صادر می‌شود باید معادل آن ارز به کشور بازگردد و باید جلوی خروج بی‌حساب و کتاب سرمایه‌های کشور گرفته شود. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش رییس سازمان ملی استاندارد ایران خبر داد که به احتمال بسیار زیاد با پیشنهاد کاهش عیار طلا در بازار داخلی موافقت نخواهد شد.


نظام‌الدین برزگری با اشاره به اینکه در ایران طلا با عیار رسمی ۱۸ جا افتاده است، عنوان کرده بود که کاهش عیار طلا می‌تواند باعثبروز مشکلاتی در نقل و انتقالات این کالا و وقوع سوءاستفاده‌هایی در این بین شود. همچنین مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران هم گفته بود که در کشورهای دیگر طلا با عیارهای ۱۰،۱۲ و ۱۴ تولید وعرضه می‌شود و مانند کشور ما این کالا با عیار بالا عرضه نمی‌شود.
نخستین بار چند هفته پیش انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران پیشنهاد ساخت مصنوعات طلا را در عیارهای ۴، ۹، ۱۴ و ۱۷ مطرح کرد. با این وجود رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر مدعی شد که کاهش عیار طلا کیفیت آنرا پايین میآورد. رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران هم با ایجاد تنوع عیاری در ساخت مصنوعات طلا مخالفت کرده بود