سکه آتی دست بردار نیست

به گزارش افکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، مبادلات بازار قراردادهای آتی در شرایطی افزایش قابلتوجهی را در سومین روز تجربه کرد که گمانه زنیهای منتشر شده در خصوص موضوع مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ و احتمال تعلیق این نشست باعث شده بود معامله گران در انتظار روزهای آینده باقی بمانند.

دیگر اخبار منتشر شده همچون نظرسنجی از مردم در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در کنار رفع توقیف هواپیمای حامل طلا از ترکیه به مقصد ایران روی روند دادوستدهای روز گذشته تاثیرگذار بود، این در شرایطی است که همچنان پارامترهای سیاسی در تعیین روند قیمت‌ها تعیین‌کننده است.
تحلیلگران بر این باورند در روزهای آینده باید در انتظار تحرکات دیگری از قیمت‌ها بود، زیرا اخبار سیاسی منتشر شده فضای مبهمی را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار داده است، اما روند معاملات به گونه‌ای است که اگر نشانه‌های مثبتی از وضعیت سیاسی ترسیم شود چه بسا تغییرات، روندی معکوس به خود می‌گیرد و افت‌و‌خیزها دوباره تداوم پیدا می‌کند.

البته محدودیت‌های غرب علیه ایران، فشار اقتصادی بر خود تحریم‌کنندگان را افزایش داده است. کارشناسان انتشار جسته و گریخته اخبار در خصوص وضعیت مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ همچون مذاکره ایران با غرب در قاهره و خواسته‌های روسیه و چین را نمونه‌ای از گزارش‌های تاثیرگذاری می‌دانند که می‌تواند در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران تعیین‌کننده باشد.

در کنار عوامل برونزای سیاسی، مباحثمربوط به بازنشستگی رییس کل بانک مرکزی و حاشیه‌ها پیرامون اجرای فاز دوم هدفمندی شرایط را به گونه‌ای رقم زده که بیشتر تحلیلگران از ادامه افت‌و‌خیزها در بازارهای کالایی و تداوم تقاضا برای خرید سکه وارز در بازار خبر می‌دهند.

این در حالی است که قیمت سکه در بازار نقدی به تناسب افزایش قیمت دلار در آستانه رکورد شکنی‌های دیگری قرار گرفته و ممکن است در روزهای آینده این وضعیت باز هم تغییر پیدا کرده و قیمت‌ها افزایش یابد.

پیش‌بینی می‌شود در صورتی که تغییرات بازار ارز و طلا ثابت شود و افت‌و‌خیزها ادامه پیدا کند چه بسا شاهد موج دیگری از افزایش قیمت‌ها باشیم.

با تمام این اوصاف در شرایط فعلی، معامله گران علاوه بر اینکه به شرایط اشاره شده در بازار داخلی توجه می‌کنند به تغییرات بازارهای جهانی طلا نیز نگاه ویژه‌ای دارند زیرا آنان بر این باورند گزارش‌های اخیر می‌تواند در رسیدن قیمت طلا به سطوح بالاتر، تداوم افت‌و‌خیزها یا به ثبات رسیدن محدوده قیمتی یک هزار و ۶۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ دلار به ازای هر اونس موثر باشد؛ در تازه‌ترین گزارش منتشر شده از حوزه پولی یورو، بانک توسعه و بازسازی اروپا درباره پایان یافتن شدت بحران بدهی حوزه یورو ابراز خوشبینی کرد؛ این در شرایطی بود که بانک مرکزی اروپا اعلام کرد تعداد موسسات مالی در حوزه یورو و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲، بیش از پیش کاهش یافت. از ایالات متحده نیز خبر می‌رسد که امیدها به اینکه سیاستمداران آمریکایی در نهایت برای افزایش سقف بدهی‌های عمومی به توافق برسند زیاد است، زیرا باعثمی‌شود از نکول فاجعه بار بدهی‌های پیشین اجتناب شود.

در مجموع در بازار آتی دیروز قیمت سکه با افزایش محسوسی همراه شد؛ به طوری که سکه سررسید بهمن‌ماه با افزایش ۵۶/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۴۷۲ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۱۱ هزار تومان، سررسید اسفندماه با افزایش ۱۴/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۵۶۳ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۰۳ هزار تومان و سررسید فروردین‌ماه با افزایش ۰۲/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۶۵۴ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۹۵ هزار تومان قرار گرفت.

تعداد موقعیتهای تعهدی باز نیز در هر یک از سررسیدها متفاوت بود؛ به طوری که سررسیدهای بهمنماه کاهشی اما سررسیدهای اسفند و فروردینماه افزایشی بود