افزایش تاثیر نمرات امتحانات نهایی در کنکور

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، عبدالامیر عرفی با اشاره به بحث حذف کنکور که اخیرا مباحث آن به مجلس شورای اسلامی هم کشیده شده گفت: آموزش و پرورش معتقد است به دلیل کوتاه بودن زمان برگزاری کنکور، این روش نمیتواند در جذب گزینش داوطلبان برای ورود به آموزش عالی فرایند مناسبی باشد.

وی با بیان اینکه آزمون سه ساعته معروف کنکور دارای مشکلاتی است، اظهار کرد: از سال ۸۸ آموزش و پرورش به این موضوع ورود پیدا کرده و سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور را طی یک فرایند مطلوب و استاندارد تعریف شده به سازمان سنجش کشور می‌دهد.

عرفی تصریح کرد: پس از فارغ التحصیلی دانش آموزان از طریق سامانه‌ای که برای احصاء کد سوابق تحصیلی طراحی شده است اطلاعات دانش آموزان وارد این سامانه شده و در زمان برگزاری این آزمون نیز خود داوطلبان با مراجعه به این سایت و تایید اطلاعات نمرات خود کد سوابق تحصیلی را از این سایت دریافت و در زمان ثبت نام کنکور آنرا به عنوان پیشینه تحصیلی خود به سازمان سنجش ارائه می‌کنند که این نمرات از سال ۸۸ تا کنکور ۹۲ بر اساس آخرین تصمیم گیری ۲۵ درصد در ورود به رشته‌های دانشگاهی موثر است.

رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش اظهار کرد: در حال حاضر نمایندگان مجلس طرحی را بررسی می‌کنند تا بتوانند سوابق تحصیلی دانش آموزان را از این میزان به ۱۰۰ درصد رسانده و تا پنج سال آینده کنکور را از نظام گزینش آموزش عالی کشور حذف کنند.

عرفی با تاکید بر توانمندی آموزش در ارائه سوابق تحصیلی دانش آموزان طی چهار سال گذشته اظهار کرد: در جلسات کارشناسان مجلس شورای اسلامی تایید شده است که طی پنج سال آینده کنکور حذف و به تدریج درصد تاثیر نمرات نهایی دانش آموزان از ۲۵ به ۱۰۰ درصد برسد.

وی ادامه داد: اموزش و پرورش برای اجرای قانون حذف کنکور در سالهای آینده تاثیرات نمرات دانش آموزان بر گزینش در آموزش عالی را برنامه ریزی کرده است و برای پایه‌های دوم و سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی امتحانات نهایی برگزار خواهد شد.

رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش همچنین خاطرنشان کرد: اگر قانون حذف کنکور توسط نمایندگان و مجلس شورای اسلامی تصویب و نهایی شود قطعا یک معضل بزرگ از نظام آموزشی کشور برطرف شده و نظام آموزشی در جهت ارتقای کیفی حرکت خواهد کرد که این روند با حذف کنکور کاملا عملیاتی و دور نیست