فرمانده ناجا خبرداد: کاهش۲۰درصدی قتل در کشور

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، سرداراسماعیل احمدیمقدم در ملاقات با سرلشگرولایمیر الکساندرویچ کولولتسوف وزیر کشور روسیه با بیان اینکه کشور شما درزمان فروپاشی شوروی، خطر موادمخدر را تا این اندازه احساس نمیکرد و من از شنیدن گزارش ایوانف مبنی بر وجود بیش از ۸ میلیون معتاد در کشور روسیه، متاثر شدم، گفت: جرائم جدید، امروز مرزها را کنار گذاشته است، مبارزه با موادمخدر، از الوویتهای اول دو کشور، محسوب میشود چرا که موادمخدر از جمله جرائمی است که منجر شده تا تروریسم و افراطیگری نه تنها در دو کشور بلکه در تمام دنیا ورود پیدا کند.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: موادمخدر در کنار آثار انسانی زیادی که به همراه دارد، بستر رشد جرائم سازمان یافته، پولشویی، ایجاد باندهای جهانی و منطقه‌ای زیادی است.

۸۰ درصد از مجرمان زندانی معتاد هستند

وی با اشاره به اینکه نیمی از زندانیان در ایران، محکومان موادمخدرهستند، گفت: حدود ۸۰ درصد از مجرمان زندانی ما نیز معتاد است.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی، این درحالی است که تروریسم مانند گروهک ریگی نیز، با پشتوانه موادمخدر، به اقدامات تروریستی دست می‌زدند که حاکی از آن است که مرزی بین تروریسم و موادمخدر نمی‌توان قائل شد.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه آمریکا، در افغانستان در تلاش است تا نشان دهد که به دنبال مبارزه با تروریسم است و با موادمخدر نیز کاری ندارند اما واقعیت به گونه دیگری است، گفت: امروز موادمخدر مسئله‌ای نیست که تنها مربوط به یک کشور باشد و کشورهای دیگر نیز از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند.

فرمانده ناجا، به مهاجرت غیرقانونی و قاچاق انسان نیز به عنوان یکی از مشکلات جهانی اشاره کرد و اظهار داشت: وجود ۳ میلیون مهاجرغیرقانونی و قانونی، بخشی از مشکلات کشور ما است.

احمدی‌مقدم با اشاره به جرائم سایبری که یکی از مسائل مبتلابه جامعه است، گفت: این نوع جرائم جدید هم در حوزه جرائم مالی و کلاهبرداری‌ها و هم حمله به حریم خصوصی افراد و هتک حیثیت آنان است.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: افراد با اقدام به این نوع از جرائم به دنبال بی‌ثبات سازی سیاسی کشورها هستند.

وی افزود: تکمیل‌کننده این جرائم، فضای رسانه‌ای است چرا که امروز کشورهای‌غربی از طریق احاطه فضای رسانه‌ای و در سایه جنگ‌های نرم درتلاشند تا ثبات کشورها را از بین برده و برآنها سلطه روانی و سیاسی پیدا کنند و کشور ما در اثر غفلت ازاین فضای رسانه‌ای، سه سال پیش در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری، آسیب‌های جدی متحمل شد که کشور شما نیز در انتخابات اخیر خود با این مشکلات روبرو بود.

احمدی‌مقدم گفت: در مناطق مرزی به دلیل بی‌ثباتی همسایه‌های غربی و شرقی، چه در افغانستان، پاکستان، عراق و حتی ترکیه که از اقتدار نسبی برخورداراست، با موضوع تروریسم مواجه هستیم.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود به تشریح دستاوردهای پلیس کشور ایران، اشاره کرد و گفت: ما به این نتیجه رسیدم، که نمی‌توانیم منتظر توان امنیتی کشورهای همجوار باشیم؛ بنابراین تقویت و احداثاستحکامات در مرزهای غرب و شرقی را آغاز کردیم که این اقدام ما منجر شد تا ورود موادمخدر به ایران به نصف نیز کاهش پیدا کند و فعالیت‌های تروریستی و قاچاق انسان به حداقل برسد.

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه روند اغلب جرائم جنایی در کشور ایران طی یک دهه گذشته کاهش یافته است، خطاب به وزیر کشور روسیه اظهارداشت: ۱۰ سال پیش آمار قتل در کشور ما ۲۰۰۰ تن بود که امروز شاهد کاهش ۲۰ درصدی وقوع قتل در کشور هستیم، این درحالی است که سایر جرائم مانند گروگانگیری و سرقت‌های مسلحانه نیز کاهش جدی داشته است.

احمدی‌مقدم، با اشاره به اینکه تنها در جرائم خرد شاهد افزایش در کشورهستیم، گفت: قدرت کشف پلیس ایران در جرائم جنایی مانند قتل حدود ۹۵ درصد است و در جرائمی نظیر آدم‌ربایی و گروگانگیری میزان کشفیات طی پنج سال گذشته ۱۰۰ درصد است.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه سرقت خودرو که یکی از مشکلات کشور روسیه نیز است، افزود: پلیس ایران از هر ۲۰ خودرو سرقت شده، ۱۹ خودرو را کشف می‌کند.

وی افزود: با به کارگیری ابزار علمی و کسب دانش جدید، توان کشف جرائم در پلیس آگاهی ناجا رو به بهبود است.

فرمانده ناجا، تاکید کرد: ما به دنبال استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های موجود در کشور روسیه هستیم و همچنین آمادگی خود را برای ارائه تجربیات، بدون ملاحظات سیاسی، اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برخورد با موادمخدر و جرائم فرامنطقه‌ای نیازمند تشریک مساعی است، بنابراین دو کشور ایران و روسیه به دنبال تشریک مساعی برای حل این جرائم هستند، افزود: با وجود تفاوت‌هایی که دو کشور به لحاظ ساختار سیاسی و اداری دارند، با اتفاق هم می‌خواهیم به همکاری‌های مشترک ادامه دهیم.

احمدی‌مقدم، تصریح‌کرد: دو کشور تهدیدات و زمینه‌های همکاری مشترکی دارند از جمله موضوع موادمخدر، تروریسم و جرائم سازمان یافته و همچنین از توانمندی‌های فنی و تجربی زیادی برخوردار هستند، بنابراین این موضوعات می‌تواند زمینه همکاری‌های بسیارمناسبی بین دو کشور باشد.

فرمانده نیروی انتظامی یادآور شد: از پیشنهاد ابتکاری که امروز از سوی وزیر کشور روسیه به منظور همکاری دو کشور برای امنیت و ثبات دریای‌خزر مطرح شد، استقبال می‌کنیم و به زودی پلیس کشورهای حاشیه دریای خزر، نشست مشترکی را به منظور حل مسائل مشترک، برگزار خواهند کرد.

موفقیت پلیس ایران در کشف خودروهای سرقتی تحسین برانگیز است

به گزارش ایسنا، همچنین سرلشگر ولایمیر الکساندرویچ کولولتسوف با بیان اینکه اقدام پلیس ایران برای ایجاد نظم، ثبات و آرامش در کشور، با به کارگیری تجهیزات پیشرفته قابل مشاهده است، افزود: تنها با تشریک‌مساعی بین کشورها می‌توان با جرائم سازمان‌یافته، موادمخدر و سایر جرائم مبارزه کرد.

وزیر کشور روسیه تصریح‌کرد: ما به دنبال استفاده از تجربیات کشور ایران هستیم و از تمامی تلاش‌های محقق شده در مبارزه با موادمخدر، حمایت می‌کنیم.

وی، با اشاره به موفقیت‌های پلیس ایران در کشف جرائم جنایی، خاطرنشان کرد: در روسیه نیز آمار جرائم رو به کاهش است به عنوان مثال قتل عمد امسال در روسیه ۷ درصد کاهش یافته است اما متاسفانه آمار سرقت خودرو در کشور ما رو به افزایش است.

وی با اشاره به سخنان فرمانده نیروی انتظامی مبنی بر کشف ۱۹ خودرو سرقتی از ۲۰ خودروی به سرقت رفته، تصریح‌کرد: این اقدام پلیس ایران قابل تحسین است اما ما به این اندازه در کشف خودروهای سرقتی موفق نیستیم.

وزیر کشور روسیه گفت: آنچه که در روسیه برای ما حائز اهمیت است مبارزه با تروریسم و افراطی‌گرایی است که طی سال‌های گذشته نتایج خوبی در این راستا بدست آورده و موفق به دستگیری افراد زیادی به اتهام افراط‌گرایی و تروریسم شدیم این درحالی است که شبکه‌های سایبری نقش مهمی در این جرائم دارند.

وی با بیان اینکه از ماموریتهای مشترک بین دو کشور تامین امنیت و ثبات در حوزه دریای خزر است گفت: از تجربیات پلیس ایران استفاده شد