به گزارش افکارنیوز سیروس باهری در گفتوگو با ایسنا، درباره مشکلات شرکتهای هواپیمایی در زمینه نرخ سوخت و پرداخت آن گفت: در آخرین تصمیم مقرر شد پول سوخت به صورت ماهانه پرداخت شود.

وی افزود: از این پس ۵۰ درصد از مصرف ماهیانه سوخت شرکت‌های هواپیمایی به حساب شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی واریز می‌شود و ۱۵ روز بعد ۵۰ درصد باقیمانده را می‌پردازیم.

باهری درباره بدهی‌های قبلی سوخت شرکت‌های هواپیمایی گفت: از آنجاکه فصل خوبی برای نقدینگی شرکت‌های هواپیمایی با توجه به کمبود مسافر نیست، شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی با ایرلاین‌ها مدارا کرد و تصمیم بر این شد که در اولین فرصت ممکن اقدام به تسویه حساب در طول زمان شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور خاطرنشان کرد: مقرر شد علی الحساب بدهی‌های پیشین ایرلاین‌ها بر مبنای سوخت لیتری ۲۰۰ تومان پرداخت شود.

به گزارش ایسنا از صبح روز ۱۸ دی ماه امسال سوخت به هواپیماهای داخلی داده نشد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که پس از تسویه بدهی و قرارداد جدید به شرکت‌های هواپیمایی سوخت ارائه می‌شود. با این تصمیم که ناگهانی نبود و با اولتیماتوم‌های قبلی به ایرلاین‌های ایرانی اجرا شد، مسافران حدود ۴۰ پرواز در فرودگاه‌های کشور سرگردان شدند.

پس از توافق اولیه سوخت مورد نیاز به ایرلاین‌ها از عصر همان روز با مهلت ۴۸ ساعته برای تسویه بدهی و پرداخت هزینه، سوخت به صورت روزانه به هواپیماها تزریق شد و جلسات حل مشکل در چندین نوبت و در سطوح مختلف مدیریتی آغاز شد که دراین باره وزیر راه و شهرسازی به ایسنا تاکید کرد: ایرلاینی که پول سوخت هواپیما را ندهد، اجازه پرواز ندارد.

به گفته نیکزاد نرخ بلیت با تفاهم، اجازه و عذرخواهی از مردم ۶۵ درصد افزایش یافت و ایرلاین‌ها موظف بودند از این هزینه، نرخ سوخت هواپیمای خود را بپردازند؛ این نمی‌شود که قیمت بلیت افزایش یابد و پول سوخت پرداخت نشود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید حتما پول سوخت توسط ایرلاینها پرداخت شود، از حل مشکل در جلسات برگزار شده بین طرفهای درگیر خبرداده و تاکید کرد که هر ایرلاینی پول سوخت هواپیمای خود را ندهد، اجازه پرواز از فرودگاه را ندارد که این شامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز میشود.