به گزارش افکارنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر "علی اصغر سلطانیه " که ازطرف مقام های آلمانی برای شرکت در نشست پیش مقدمه چهل و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ به برلین دعوت شده دوشنبه شب در حالیکه از سوی علیرضا شیخ عطار سفیر جمهوری اسلامی ایران همراهی می شد- در میزگرد مشترک با " ولفگانک ایشینگر" رییس کنفرانس امنیتی مونیخ و "روپرشت پولنتس " رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان در مورد برنامه هسته ای ایران حضور یافت
در بخشی از این میزگرد " روپرشت پولنس " رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان در سخنانی به اهمیت شفاف سازی کشورها در برنامه های هسته ای اشاره کرد و گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی داوری در این زمینه را برعهده دارد و همه کشورها نیز به این قضاوت آژانس اتکا می کنند.

این نماینده مجلس آلمان در عین حال ادعاهای کهنه و قدیمی درمورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را مطرح کرد و گفت: چیزی که درباره برنامه هسته ای ایران می دانیم، این شک و تردید را ایجاد می کند که آیا فعالیت ها جهت مسالمت آمیز دارد؟

وی این پرسش را مطرح کرد که وقتی ایران هنوز رآکتور اتمی فعال ندارد، این همه سوخت هسته ای برای چه نیاز دارد درحالی که روسها تامین سوخت مورد نیاز برای نیروگاه بوشهر را نیز تعهد کرده اند.

این نماینده مجلس آلمان با بیان اینکه اورانیوم ۲۰ درصدی که ایران تاکنون آماده کرده برای ۱۰۰ سال کافی است، مدعی شد که تاسیسات آب سنگین اراک نیز برای تولید پلوتونیوم مورد استفاده در سلاح هسته ای مناسب است.

پولنس در ادامه سخنان خود همچنین به سایت نظامی پارچین اشاره کرد و گفت: احتمال اینکه در پارچین آزمایشات هسته ای انجام شود نیز وجود دارد و برنامه موشکی ایران نیز از جمله مواردی است که درباره صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران شک و تردید ایجاد می کند.

این نماینده آلمانی گفت: همه دنیا می گوید تهران به میزان کافی همکاری نمی کند و فعالیت هایش شفاف نیست - اما ایرانی ها مانند کسی که درخلاف جهت اتوبان درحال حرکت است - این موضوع را نمی پذیرند و به حرکت خود ادامه می دهند.

وی در ادامه به خطر افزایش رقابت تسلیحاتی در منطقه اشاره کرد و گفت: ایران شاهد بیشتری برای اثبات گفته ای خود غیر از آژانس ندارد.

سلطانیه در پاسخ به ادعاهای مطرح شده از سوی این نماینده مجلس آلمان - گفت: در تاسیسات هسته ای نطنز و اراک هیچ فعالیت غیرقانونی انجام نمی شود و همه فعالیت ها تحت نظارت آژانس است و فقط بازرسان آژانس هستند که می توانند درمورد پایبندی ایران به مقررات و قوانین آژانس اظهار نظر کنند و دیپلمات ها حق اظهار نظر در مورد این مسئله فنی و حقوقی را ندارند
سلطانیه به رقم بالای بازرسی های آژانس از تاسیسات هسته ای ایران در سال های گذشته نیز اشاره کرد و گفت: انجام هفت هزار و ۵۰۰ نفر ساعت بازرسی - رقم بی سابقه ای می باشد و همچنین بیش از ۱۰۰ مورد بازرسی ناگهانی و از پیش اعلام نشده انجام شده است.

نماینده دائم ایران در آژانس در ادامه با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم همچون عراق تاریخ دوباره تکرار شود - گفت: آن دود اسلحه ای که شما دنبال آن می گردید، هرگز وجود ندارد و هیچ شاهدی بر اینکه ایران از مسیر صلح آمیز منحرف شده باشد، نیست.

وی درباره ادعاهای مطرح شده در مورد پایگاه نظامی پارچین نیز با تاکید بر اینکه هیچ سندی در رابطه با اتهاماتی که در این مورد و موارد دیگر مطرح می شودوجود ندارد؛ گفت: بازرسان آژانس طی روزهای گذشته در ایران بوده اند و مذاکرات خوبی انجام شد که قرار است این گفت وگو ها ۱۲ یا ۱۳ فوریه دوباره انجام شود.

سلطانیه در پاسخ به ادعای نماینده مجلس آلمان ادامه داد: در رابطه با پارچین دو مورد بازرسی در سال ۲۰۰۵ از این تاسیسات نظامی انجام شد و هیات آژانس به ریاست اولی هاینونن معاون وقت این سازمان همان موقع اعلام کرد که ادعاها درمورد پارچین صحت نداشته است.

نماینده ایران تاکید کرد: پارچین امروز تبدیل به یک موضوع سیاسی شده و درمورد راکتور آب سنگین اراک نیز باید اشاره کنم که هرماه بازرسان آژانس از این تاسیسات بازدید می کنند و نظارت کامل و دقیقی برای فعالیت های آن دارند.

سلطانیه همچنین درمورد ادعای پولنتس دررابطه با برنامه موشکی ایران نیزگفت: ما تجربه تلخ جنگ تحمیلی عراق را داریم و به همین خاطر باید توان موشکی خود را تقویت کنیم.

وی همچنین در پاسخ به ادعای در انزوا بودن ایران در سطح بین المللی - گفت: به هیچ عنوان اینگونه نیست، زیرا ۱۲۰ کشور عضو جنبش غیر متعهدها در بیانیه های متعدد خود از تهران حمایت کرده اند و تنها تعدادی معدودی از کشورهای غربی همراه آمریکا مخالف توسعه و پیشرفت ایران هستند.

سلطانیه افزود: من حتی سفیران اروپایی و خانم کاترین اشتون را برای بازدید از تاسیسات هسته ای ایران دعوت کردم، اما نیامدند، در حالیکه نمایندگان کشورهای جنبش غیر متعهدها این بازدید را انجام دادند و این کار نیز از سوی خبرنگاران خارجی نیز در نطنز انجام شده است.

وی در همین رابطه تاکید کرد: میزان اورانیوم غنی سازی شده در کشور که آقای پولنتس مدعی است برای ۱۰۰ سال کافی خواهد بود، برای استفاده در صدها بیمارستان و مداوای بیماران سرطانی است و تنها برای پنج سال می تواند نیازهای ما را برطرف کند.

سلطانیه همچنین از حاضران در این نشست نیز دعوت کرد که اگر تمایل دارند برای بازدید از تاسیسات هسته ای به ایران سفر کنند و در پاسخ به اعلام آمادگی " ورنر زونه " خبرنگار سابق شبکه ARD گفت؛ سفیر ایران در آلمان در نشست حضور دارند و مقدمات سفر کسانی که مایل به بازدید از تاسیسات هسته ای ایران باشند را فراهم خواهند کرد.

نماینده دائم ایران در آژانس در بخش پایانی سخنان خود در رابطه با ممنوعیت سلاح هسته ای در ایران گفت: ۲۷ سال قبل امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی آمریکا و شوروی وقت را به دلیل در اختیار داشتن سلاح هسته ای محکوم کردند و امروز نیز رهبر معظم انقلاب با صدور فتوایی که در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران آن را مورد تاکید قرار دادند.

به صراحت داشتن سلاح هسته ای را گناهی نابخشودنی دانستند سلطانیه در سخنان خود همچنین درباره از سرگیری مذاکرات هسته ای با غرب گفت : این مذاکرات باید بدون پیش شرط -احترام متقابل و در شرایط برابر انجام شود و ما همیشه برای گفت وگو آماده هستیم