مواضع تازه آل سعود علیه سوریه

به گزارش افکارنیوز ، فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، سعود الفیصل امروز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود بعد از پایان اجلاس اقتصادی سران کشورهای عربی در شهر ریاض گفت: دولت سوریه هرگونه راه حلی را نمی پذیرد لذا اعراب در سوریه با تنگنای بزرگی مواجه هستند.

سعود الفیصل بار دیگر از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا آنچه را که وظیفه دارد، در این زمینه انجام دهد.

دولت سوریه بارها بر گفت‌وگو برای حل بحران و حمایت از تلاش های دیپلماتیک برای حل اوضاع این کشور تاکید کرده است.

سعود الفیصل تصریح کرد: مصیبت سوریه متاسفانه در وجود دولتی نهفته است که هرگونه راه حلی را رد می کند. به تصور این امر که هرکسی که با آنها می جنگد تروریست است، ادامه می دهند و احتمال زیادی برای دستیابی به راه حلی سیاسی با این دولت نمی رود.

وی افزود: این امر بعد از تعیین اخضر ابراهیمی فرستاده بین‌المللی و عربی افزایش یافت و ما در تنگنای بزرگی هستیم و چه چیزی بیشتر از این می توانیم انجام دهیم؟

سعود الفیصل این پرسش را مطرح کرد: از ما چه انتظاری می رود که آن را برای پیروزی در نبرد انجام دهیم؟ وضعیت در سوریه بسیار ناگوار است. دمشق به عنوان قدیمترین شهر به محل گلوله باران تبدیل شده است. چگونه می توانیم امکان دستیابی به راه حل از طریق مذاکرات را با فردی که اینکار را با مردم و تاریخش می کند، درک کنیم. این امر را نمی توان تصور کرد.

وی افزود: وقتی به مرحله ای می رسیم که می گوییم دیگر بس است چون هزاران نفر مرده اند و شهرها و ساختار اساسی منهدم شده است، سازمان ملل وظیفه اساسی در این زمینه پیش رو دارد.

وزیر خارجه سعودی تصریح کرد: اگر سازمان ملل تصمیمی نگیرد، اوضاع بدتر خواهد شد و باید جامعه بین‌المللی از طریق شورای امنیت آنچه را وظیفه دارد انجام دهد. ما آنچه را که باید انجام دادیم و(موضوع) را به شورای امنیت و مجمع عمومی محول کردیم. به شورای امنیت محول کردیم که کاری انجام دهد.

وی این سوال را مطرح کرد: اما تا کی می‌توان به این دور باطل ادامه داد؟

سعود الفیصل گفت: ما از شورای امنیت می‌خواهیم مسئولیت خود را براساس اعتماد و اطمینانی که به آن کرده ایم، ایفا کند وگرنه معتقدم که مجمع عمومی سازمان ملل باید درقبال شکست شورای امنیت، آنچه را که باید انجام دهد.

غرب و برخی از کشورهای عربی به‌وی‍‍ژه عربستان و قطر حمایت خود را آشکارا از افراد مسلح در داخل سوریه که علیه دولت می‌جنگند، اعلام داشته اند و حتی قطر و عربستان به طور علنی برای آنها کمک تسلیحاتی و مالی و نیرو می‌فرستند و خواهان کمک به افراد مسلح شده‌اند.

این کشورها کمک های خود را از طریق خاک ترکیه برای افراد مسلح در سوریه میفرستند که در جریان درگیری های آنها با ارتش سوریه، شمار زیادی از افراد از جمله غیرنظامیان کشته یا زخمی شده اند.