افكار نيوز - محمود ليالي:

‌طرح تعویض لوازم خانگی فرسوده در کشور اجرا می شود

*مدیرکل صنایع برق، الکترونیک و فناوری: ‌پنج قلم لوازم خانگی از جمله یخچال، وسایل سرمایشی و گرمایشی، تلویزیون، ماشین لباسشویی و جارو برقی در فهرست کالاهای تعویضی است.

*به تولیدکنندگان لوازم خانگی کم مصرف، تسهیلاتی از جمله وام ارزی برای تهیه مواد اولیه، وام سرمایه در گردش اعطا خواهد شد.

مدیرکل صنایع برق، الکترونیک و فناوری وزارت صنایع و معادن گفت: همزمان با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها، ‌طرح تعویض لوازم خانگی فرسوده در کشور اجرا می شود.
به گزارش افکار به نقل از واحد مرکزی خبر، محمود لیالی هدف از اجرای این طرح را کاهش مصرف برق لوازم خانگی انرژی ‌بر و فرسوده اعلام کرد و افزود: ‌پنج قلم لوازم خانگی از جمله یخچال، وسایل سرمایشی و گرمایشی، تلویزیون، ماشین لباسشویی و جارو برقی در فهرست کالاهای تعویضی است.
وی گفت‌: با مطالعه صورت گرفته در الگوی مصرف انرژی خانوار، ۷۰ درصد مصرف برق خانوار را لوازم خانگی یادشده به خود اختصاص می دهد که با اجرای این طرح میزان مصرف انرژی کاهش خواهد یافت.

در این طرح مصرف کننده با مراجعه به سامانه ای نوع محصول و تولیدکننده آن را انتخاب خواهد کرد و سفارش صورت گرفته در اختیار تولید کنندگان قرار خواهد گرفت
مدیرکل صنایع برق، الکترونیک و فناوری وزارت صنایع و معادن اظهار داشت: در این طرح مصرف کننده با مراجعه به سامانه ای نوع محصول و تولیدکننده آن را انتخاب خواهد کرد و سفارش صورت گرفته در اختیار تولید کنندگان قرار خواهد گرفت.
لیالی در ادامه گفت: ‌ به تولیدکنندگان لوازم خانگی کم مصرف، تسهیلاتی از جمله وام ارزی برای تهیه مواد اولیه، وام سرمایه در گردش اعطا خواهد شد.
وی افزود: قبل از اجرای این طرح به شکل گسترده، برخی تولیدکنندگان با برقراری ارتباط با مشتریان خود، محصولات قدیم و پرمصرف را با محصولات کم مصرف نو در ازای دریافت مابه التفات آن به شکل اقساطی تعویض می کنند.

/ ب.