رد شایعات حذف پایه ششم

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، مهدی نوید ادهم گفت: اصلاح ساختار نظام آموزشی یکی از احکام سند تحول بنیادین است و بر اساس مطالعات زیادی که در گذشته و حال انجام شده است، نظام به این نتیجه رسید که باید ساختار آموزشی کشور تغییر کند.

وی با بیان اینکه بر اساس این مطالبه نظام مشهور ۳-۳ - ۶ مطرح شد، ادامه داد: تغییر ساختار نظام آموزشی علاوه بر مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، پشتوانه محکم شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد و به تصویب هر دو نهاد بالادستی رسیده است.

نوید ادهم با تاکید بر اینکه این قانون لازم‌الاجرا و تغییرناپذیر است، ادامه داد: برنامه‌های ۳-۳ - ۶ بر اساس سند تحول بنیادین طراحی شده است و هر برنامه‌ای که در این ساختار تحقق می‌یابد، باید متناسب با اهداف سند تحول باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: فرآهم آوردن زمینه تربیت‌پذیری دانش‌آموزان متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی از مهم‌ترین اهداف تغییر ساختار نظام آموزشی است و در برنامه شورای عالی آموزش و پرورش تحت عنوان " چرخش از نهاد آموزشی به نهاد فرهنگی و تربیتی " نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: بنابراین یکی از مهم‌ترین پیام‌های تحول بنیادین " تبدیل آموزش و پرورش از یک نهاد آموزشی به نهاد فرهنگی و تربیتی " است، به این معنا که دستگاهی است که بیش از آموزش، رسالت تربیتی دارد و قبل از آنکه به دنبال انتقال دانش و معلومات باشد، در پی شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان است.

نویدادهم خاطر نشان کرد: در این نگاه تربیتی و فرهنگی، به دنبال آموزش صرف نیستیم، بلکه به دنبال فراهم کردن وسیله‌های تحقق تربیت دانش‌آموزان هستیم، چرا که هر چه در این دوره، نگاه تربیتی محقق شود و سرمایه‌گذاری جدی‌تری صورت بگیرد، به اهداف خود خواهیم رسید.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در همین رسالت، شش ساله بودن دوره ابتدایی نیز معنا و مفهوم می‌یابد و مقرر شده از منظر محتوا نیز این شش سال ابتدایی به دو دوره سه ساله تقسیم شود.

وی خاطر نشان کرد: مقرر شده سه ساله اول دوره ابتدایی که مهم‌ترین سن تربیت‌پذیری کودکان است، به آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت تربیتی و اخلاقی اختصاص یابد و در سه ساله دوم، بحث‌ آموزش جدی‌تر شود.

نویدادهم با بیان اینکه در حال حاضر دوره ابتدایی در بیش از ۱۵۰ کشور دنیا شش ساله است، عنوان کرد: این موضوع از نظر علمی، اعتقادی و تجربه جهانی تایید شده و راه بی‌بازگشت در آموزش و پرورش است.

به گفته وی، بر اساس دو دوره شدن سه ساله ابتدایی، محتوای کتاب‌ها و زمان آموزش نیز ساماندهی می‌شود.

همچنین فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش نیز به شدت شایعه حذف ششم ابتدایی از نظام آموزشی را تکذیب و عنوان کرد: شش ساله شدن ابتدایی مطابق با قوانین بالادستی وزارت آموزش و پرورش است و هیچ چیز نمی‌تواند مانع اجرای آن شود.

قربان تاکید کرد: افرادی که تخصصی در آموزش و پرورش ندارند، از این گونه اظهارنظرها خودداری کنند، چرا که باعثایجاد فضای متشنج در بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه از سال آینده نیز برنامههای آموزش و پرورش به ویژه ششم ابتدایی با قدرت اجرا میشود، گفت: همه تلاش خود را برای ارتقای کیفیت آموزش به ویژه در دوره ابتدایی و پایه ششم که پایه جدیدالتاسیس است، به کار خواهیم گرفت