بهروان: فوتبال نباید فدای یک عده شود

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، غلامرضا بهروان در مورد برنامه هایش در سازمان لیگ آزادگان ضمن بیان مطلب فوق گفت: این سازمان وظیفه برنامهریزی برای برگزاری مسابقات متعددی در لیگ یک، لیگ دو، لیگ سه و لیگهای رده‍های سنی مختلف از امید تا نونهالان را برعهده دارد اما با توجه به کمبود بودجه و نواقص بسیار سخت افزاری و نرم افزاری تیمهای شرکت کننده در این رقابتها، با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

ممانعت از حضور باشگا‌ه‌های غیراستاندارد در لیگ

وی ادامه داد: با توجه به بدهی‌های گذشته باشگاه‌ها، مشخص نبودن مالکیت برخی از آنها، نداشتن هیات مدیره و معضلات محل برگزاری رقابتها، تاکید می‌کنیم اگر اگر تیمی مجوز حضور در لیگ برتر را کسب کند اما باشگاه آن تیم استانداردهای لازم را نداشته باشد، اجازه حضور در لیگ برتر به آن تیم داده نمی‌شود، همان طور که در آیین نامه به ‌آن تاکید شده است.

به فوتبال و لیگ ایران ضربه می‌زنند

رئیس سازمان لیگ آزادگان در پاسخ به این پرسش که در صورت اعمال فشار از سوی مسئولان استان و یا آن باشگاه بدون استاندارد در پایان فصل، همانند سال‌های گذشته این آیین‌نامه‌ها نادیده گرفته می‌شود؟، تاکید کرد: به نظرم کسانی که با فشارهای خود باعثمی‌شوند برخی تیم‌های بدون امکانات به رده‌های بالاتر راه یابند، در مجموع به فوتبال و لیگ ایران ضربه می‌زند زیرا همان طور که همه شاهدیم حضور چنین باشگاه‌هایی مشکلات بسیاری را در برگزاری و میزبانی مسابقات ایجاد می‌کند.

دریافت تیم از طریق مسئولان استانی صحیح نیست

وی با بیان اینکه همه باید با هم هماهنگ و هم‌دل باشیم و افق دیدمان عمیق‌تر و بالاتر باشد، اضافه کرد: اینکه نگاه کوتاه مدت داشته باشیم و در این رابطه برخی از استان‌ها از طریق وزرا، استاندارها، وکلا و بخش‌های دیگر بحثدریافت تیم در لیگ برتر و یا لیگ یک را مطرح می‌‍کنند، درست نیست. بهتر است اول زیر ساخت‌ها را ایجاد و سلسله مراتب رشد و ترقی را از پایین به بالا فراهم کنند تا موفقیت‌های مقطعی نباشد.

تیم‌های ریشه‌دار موفق هستند

بهروان در این مورد خاطرنشان کرد: تنها داشتن ورزشگاه برای در اختیار گرفتن تیم لیگ برتری و دسته اولی کفایت نمی‌کند. اینکه تیمی تشکیل شده و تمریناتش در بیرون استان و مسابقاتش درون استان برگزار شود، هم منطقی نیست. تیم‌هایی موفق هستند که ریشه در استان داشته و هواداران فوتبال بدان علاقه و تعصب داشته باشند.

انجام کار هشت ساله در یک سال

وی در مورد اینکه آیا منظورتان تیم گهر دورود است؟، اظهار داشت: نمی‌خواهم از تیمی اسم بیاورم اما خوشبختانه حضور گهر دورود در لیگ برتر باعثشد در این استان عزمی به وجود آمده که کار هشت ساله را در یک سال انجام دهند. اما شما ببینید این تیم در نیم فصل اول چقدر ضرر کرد و در مجموع این اتفاقات تاثیر بسیاری روی نتایج این تیم داشت و حق واقعی هوادارانش ادا نشد.

هدف صرفا داشتن تیم باشد، ضرر می‌کنند
رئیس سازمان لیگ آزادگان همچنین تصریح کرد: وقتی یک تیم از رده‌های پایین به بالا بیاید، آن تیم ریشه در فرهنگ و علایق شهر و استان پیدا می‌کند. اما اینکه صرفا هدفمان داشتن تیم باشد، نمی‌توانیم این مسائل را در کوتاه مدت ایجاد کنیم زیرا نیاز به زمان دارد، موضوعی که در نهایت به ضرر تیم خواهد شد.

بزرگترین چالش در مسابقات مباحثسخت افزاری است

وی بزرگترین چالش موجود در مسابقات دسته‌های پایین‌تر و رقابت‌‍های فوتبال پایه در کشور را مباحثسخت افزاری عنوان کرد و از دولت محترم خواست این بخش‌ها بیشتر مورد حمایت قرار گرفته و سرمایه‌گذاری بیشتری در آن صورت گیرد.

ساخت ورزشگاه با استفاده از متخصصان رشته ورزشی

بهروان در مورد اینکه در این سال‌ها ورزشگاه‌های بسیاری ساخته شد اما اکثر آنها استاندارد نبود، افزود: وقتی می‌خواهیم ورزشگاهی بسازیم، باید الزامات تخصصی رشته‌ای که در آن ورزشگاه انجام شده، رعایت شود. همان طور که برای ساخت ورزشگاه نیاز به یک متخصص و مهندس ساختمان‌سازی وجود دارد تا استحکام بنا تضمین شود، برای ساختن ورزشگاه فوتبال یا سالن‌های والیبال و بسکتبال نیاز به متخصصان این رشته است تا استانداردهای بین‌المللی در ‌آنها فراهم شود.

فوتبال نباید فدای یک عده شود

وی در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: باید از یک جایی و بدون تعارف مشکلات ریشه‌ای را برطرف کنیم. فوتبال ما در این سال‌ها به خاطر همین مسائل ضرر کرده است زیرا تیم‌هایی در مسابقات شرکت می‌کنند که مشکلات مالی عدیده‌ای دارند. امکانات سخت افزاری و نرم افزاری لازم را نداشته و توجهی به بازیکن‌سازی و پشتوانه‌سازی ندارند. شاید یک عده در این بین ناراحت شوند اما فوتبال نباید فدای یک عده شود.

قانون برای نظم است نه عدل

رئیس سازمان لیگ آزادگان یادآور شد: باید طبق برنامه‌‍ریزی برنامه‌ها اجرایی شود تا مسیر برای رسیدن به هدف به بهترین شکل پیموده شود. در مجموع قانون برای نظم است نه عدل و تا زمانی که نظم نباشد نمی‌توان به انجام هر چه بهتر مسابقات و پیشرفت فوتبال امیدوار بود.

استعدادیابی و آموزش صحیح، پشتوانه‌سازی خوب برای باشگاه
وی با اشاره به اینکه باید به فوتبال پایه و برگزاری رقابتهای آن که بسیار مهم است بیش از این توجه شود، افزود: در این سال‌ها شاهد انجام لیگ‌های مختلف در رده‌های امیدها، جوانان، نوجوانان و نونهالان بودیم که در این بین برخی از باشگاه‌های لیگ برتری در مسابقات کشوری حضور داشتند. چه بهتر است باشگاه‌ها با بودجه‌ای مشخص مدارس فوتبال و آکادمی تشکیل دهند و تیم‌های رده‌های پایه خود را قوی‌‍تر کنند تا ضمن استعدادیابی و آموزش صحیح، پشتوانه‌سازی خوبی برای باشگاه خود و فوتبال ایران صورت گیرد.

بودجه عظیمی برای مسابقات زیر گروه

بهروان با اشاره به اینکه با توجه به نیروی اندک این سازمان واقعا تمام وقت تلاش کرده‌ایم تا مسابقات را به بهترین شکل برگزار کنیم، اضافه کرد: از لحاظ کیفی در سطح خوبی قرار داریم اما باید کیفیت‌ها را بالاتر برد. انجام چنین مسابقاتی نیاز به بودجه عظیمی دارد زیرا برگزاری ۳۰۰ مسابقه در هفته و اعزام داور و نماینده بسیار سنگین است و باید فکر اساسی برای آن شود.

تنها مسابقات برگزاری مهم نیست
وی تصریح کرد: اگر بحثتوسعه کمی و کیفی مسابقات مطرح است باید در کنار بحثکمی، کیفیت را ارتقا بخشیم که این نیازمند پشتوانه مالی بسیار است. ما مسابقات رده‌های سنی مختلف را داریم اما تنها برگزاری مهم نیست بلکه باید در کنار برگزاری اتفاقات مثبتی برای فوتبال باشگاهی و ملی به وجود آید.

کاهش ملی‌‎پوشان، عیب فوتبال تهران
رئیس سازمان لیگ آزادگان با اشاره به اینکه این رقابتها باید در فصل خوبی برگزار شود تا به تحصیل دانش آموزان هم ضربه خورده نشود، خاطرنشان کرد: هدفمان این است که خروجی مثبتی از این رقابت‌ها داشته باشیم. شما ببینید تا ۵ سال پیش ۹۰ درصد بازیکنان تیم‌‍های پایه تهرانی بودند اما الان بیش از ۹۳ درصد شهرستانی هستند این برای فوتبال تهران عیب است اما نشان می‌دهد که استعدادیابی در همه جای ایران صورت گرفته است.

باشگاه‌ها و بودجه خاص برای تیم‌های پایه
وی با تاکید بر اینکه برخی از تیم‌ها با کمک‌های مالی پدران و مادران بازیکنان اداره می‌شود که اصلا درست نیست، تصریح کرد: باید مسئولان و خصوصا مدیران باشگاه‌ها بودجه خاصی را برای تیم‌های پایه خود در نظر بگیرند زیرا از این تیم‌ها است که میلاد غریبی‌ها، اکبر ایمانی‌ها، آرش افشین‌ها و … از نقاط محروم کشور فرصت حضور در رده‌های بالاتر را به دست می‌آورند. باید یارانه و سوبسید برای این تیم‌ها در نظر گرفت تا به موفقیت‌‍های بزرگتری دست یابیم.

سوق دادن اسپانسرها به سوی فوتبال پایه
بهروان با تقدیر از تیم‌هایی مانند فولاد، سپاهان، ذوب‌آهن‌، ملوان و … که روی تیم‌های پایه برنامه‌ریزی و هزینه زیادی می‌کنند، ادامه داد: قطعا اگر مشکلات بودجه برای برگزاری و راه‌اندازی تیم‌های پایه در باشگاه‌ها برطرف شود، بسیاری از مشکلات فوتبال پایه رفع می‌شود. اینکه فدراسیون در این سال‌ها با منطقه‌ای کردن مراکز استعدادیابی سعی کرد بازیکنان مستعد را شناسایی کند که این اقدام زمینه‌ساز معرفی بازیکنان مطرحی به تیم‌های ملی، پایه و باشگاه‌ها شد. چه اشکالی دارد اسپانسرها را به سوی فوتبال پایه سوق دهند تا بازیکنان برای حضور در باشگاه‌ها بزرگ ساخته شوند.

دیگر مباحثسنتی جواب نمی‌دهد
وی یکی از الزامات فوتبال حرفه‌ای را راه‌اندازی آکادمی، مدرسه فوتبال و در نهایت بازیکن‌سازی و فروش بازیکنان از سوی باشگاه‌ها دانست و ادامه داد: باید کار علمی در باشگاه‌ها صورت گیرد زیرا دیگر مباحثسنتی جواب نمی‌دهد. باید استعدادها کشف شده و پرورش یابند تا تیم‌های باشگاهی از این طریق هم بازیکنان بهتری به دست آورده و هم با فروش آنها بودجه بیشتری به حسابشان سرریز شود.

راه‌هایی برای تضمین کردن موفقیت آینده فوتبال
رئیس سازمان لیگ آزادگان در پایان گفت: استعدادیابی و پرورش بازیکنان در آکادمی و در نهایت برگزاری مسابقات منظم و قانونمند راههایی است که میتواند آینده فوتبالمان را تضمین کند. ما نباید نگاه کوتاه مدت به تیمهای پایه داشته باشیم زیرا اگر بازیکن از سن ۸-۹ سالگی استعدادش کشف و با برنامهریزی منسجم به خوبی رشد و پرورش یابد، میتواند در نهایت در سنین ۱۷ یا ۱۸ سالگی به مرز پختگی رسیده و به فوتبال ملی و باشگاهی کمکهای بزرگی کند.