رئیس مجلس: مذاکره با آمریکا خط قرمز نیست

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا علی لاریجانی در پاسخ به این سئوال که آیا می توان توقع داشت در دوره جدید ریاست جمهوری آمریکا مذاکرات مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت بگیرد؟، اظهار داشت: این که آیا تحولاتی که در آمریکا رخ داده، میتواند جهتگیری جدیدی را نشان دهد، در تحلیلهای ژورنالیستی مطرح شده است. اما آنچه ما می توانیم نظر دهیم رفتارهای آنها (آمریکاییها) است؛ باید ببینیم که چه گامهایی برمیدارند.

لاریجانی ادامه داد: درباره این که مذاکره با آمریکا خط قرمز است، ما هیچ‌وقت این امر را خط قرمز نگفته بودیم.

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب چند سال قبل، در سخنرانی مشهد این نکته را فرمودند که ما رفتارهای آمریکایی‌ها را بررسی می کنیم. بنابراین باید دید که در دوره جدید رئیس جمهور آمریکا، چه رفتاری از خود نشان می دهد.

لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه العالم ادامه داد: شاید اگر کسی بخواهد اطمینانی به این مسأله پیدا کند، رفتار آنها در ۱ + ۵ خود یک نشانه باشد. یعنی به جای موضع تخریبی کمک کنند که مذاکرات پیش برود.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مخالفت ایران با درخواست نماینده ۱ + ۵ برای مذاکره مستقیم با آقای جلیلی گفت: البته یک بار قبلا آقای جلیلی مذاکره کرده بودند، ولی چون نتایج مثمر ثمری نداشت، نپذیرفتند.

لاریجانی افزود: اینکه میگویند شرایط تغییر کرده ما باید در عمل ببینیم، آنها میتوانند در مذاکرات۱+۵ حرکت مثبتی برای پیشرفت و حل و فصل مسأله داشته باشند .