به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان در گردهمایی ائمه جماعات قم با اشاره به انتظارات قرآن کریم و پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) از علمای دین، افزود: اولین انتظار آنان از علمای دین، عمل کردن خود عالمان به دستورات دینی است، زیرا مردم بر اساس اعمال علماء در جامعه، بینش و معرفت کسب میکنند.

خاتمی افزود: آیت الله بروجردی در سخنان خود همیشه تاکید داشتند که بسیاری از مردم طبق اعمال دینی و اسلامی عالمان در جهان، به دین اسلام گرایش یافتند که در این راستا روحانیت باید جایگاه حقیقی خود را در جامعه مورد ارزیابی قرار دهند.

وی لباس روحانیت را شناسنامه و معرف شخصیت آنان دانست و عنوان کرد: علما و روحانیون نباید این شناسنامه را مخدوش نمایند، زیرا لباس روحانیت دارای پیشینه افتخار آمیزی است و روحانیت نباید به هیچ عنوان مدیون این لباس شوند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یکی از اهداف مهم دشمن در سم پاشی‌های خود خدشه دار کردن جایگاه روحانیت در نزد مردم است، اما به فضل خداوند روحانیت دارای محبوبیت ویژه‌ای در نزد مردم است، به ویژه در زمان پس از انقلاب، روحانیت مورد اقبال و خواسته حکومت نیز قرار گرفت.

وی موقعیت اجتماعی و سیاسی روحانیت در عصر کنونی را امتحان الهی دانست و یادآور شد: در زمان طاغوت، دم زدن روحانیت از زهد کار آسانی بود، اما در شرایطی که روحانیت مورد اقبال حکومت است، همه موقعیت های سیاسی و اجتماعی در حقیقت امتحان الهی است که بسنجیم تا چه میزان بر اعتقادات خود پایبند هستیم.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان در ادامه موضع داشتن علما را یکی از وظایف مهم دینی برشمرد و گفت: عالم دینی نباید در برابر مسائل جامعه بدون موضع باشد و هنگامی که بدعت ها، انحراف ها و آسیب ها در جامعه ایجاد شد عالمان باید موضع حق در برابر مسائل بگیرند.

وی تصریح کرد: لباس علماء و روحانیت در حقیقت به معنای آمادگی برای جهاد در راه خدا است، از این رو علما و روحانیت نباید در برابر جریان‌های اجتماعی سکوت نمایند و امروز وظیفه دینی همه ما حمایت از نظام جمهوری اسلامی است.

خاتمی با تاکید بر ضرورت تقویت نظام جمهوری اسلامی گفت: با خدشه دار شدن، آسیب دیدن انقلاب و نظام جمهوری ما، قطعا مستکبران و سلطه گران روی کار خواهند آمد از این رو باید به پشتیبانی از ولایت فقیه در صحنه حاضر شویم و جبهه حق را خالی نگذاریم.

وی با اشاره به تلاش های عالمان دینی در عرصه حفظ مکتب تشیع در طول تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: بسیاری از علمای دین در طول عمر خود با نگاشتن صدها کتاب و رساله برای حفظ و احیای تشیع تلاش کردند.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: هیچ کس نباید در فضای باطل تحت تاثیر جریانات منفی قرار گیرد، بلکه باید با تشخیص آگاهانه حق و حقانیت را تبیین نماید، زیرا هنر انبیاء در حقیقت نشان دادن حق در برابر باطل بود و این وظیفه مهم را عالمان دین به ارثبرده اند و اگر در جهان یک میلیارد و نیم جمعیت اسلام آورده‌اند، حاصل تلاش‌های پیامبر در آن شرایط کفرآلود بود.

وی با بیان این‌که موضع حق در رابطه با اصل انقلاب اسلامی روشن است، تصریح کرد: ما نمی توانیم در برابر اصل نظام بی تفاوت و بی طرف باشیم و متاسفانه برخی برای بیرون کشیدن خود از مسائل مهم اجتماعی از واژه غلط اعتدال استفاده می‌کنند، در حالی که بی طرف بودن با اصل نظام مغایرت دارد.

خاتمی عنوان کرد: ما افتخار می کنیم که برخی از روحانیون مسائل سیاسی و اجتماعی را مورد نقد آگاهانه قرار می‌دهند و با حرُ منشی و شجاعت در برابر نادرستی‌ها می ایستند و سکوت را جایز نمی دانند.

وی شنیدن مشکلات جامعه و مردم را یکی از وظایف علما و ائمه جماعات دانست و اظهار داشت: با توجه به مشکلات اقتصادی در جامعه، علما باید دردل های مردم را بشنوند و بدانند که در چنین وضعی انکار، توجیه نادرست و سیاه نمایی مشکلات هر کدام در شان روحانیت نیست، بلکه باید واقعیات را آنگونه که هست در جامعه منعکس کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبگان یکی از دلایل مهم مشکلات اقتصادی را تحریم های شدید اقتصادی برشمرد و گفت: تحریم در حقیقت هزینه و بهای استقلال و پیروزی ایران در عرصه های سیاسی از سوی دشمن است و مستکبران حسرت یک لبخند از مسئولان و رجال سیاسی ما را در دل دارند.

وی یکی از انتظارات مهم از علما و روحانیت را طلب علم در هر زمان و شرایطی دانست و افزود: عالم و روحانی هرگز در طلب دانش و علم خود را بی نیاز نمی‌داند از این رو مطالعه و تفحص در علوم مختلف می‌تواند چشمه‌های جوشان حقیقت را برای عالمان دین و روحانیون تداعی نماید.

خاتمی در پایان خاطرنشان کرد: علما و روحانیون باید آشنا به زمان و موقعیت باشند و هر مطلبی را منبری نکنند تا موضوعات مختلف بدون درک حقیقت برای عامه مردم ایجاد شبهه و ابهام نکند.