به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از پایگاه خبری محیط، یک منبع دولتی عراق اعلام کرد که همه جانشینان وزرای فهرست العراقیه مسئولیت اداره این وزارتخانهها را عهده دار شدهاند.

بر اساس این گزارش نوری المالکی وزرای فهرست العراقیه را به مرخصی اجباری یک ماهه فرستاده است و تا زمان مشخص شدن تصمیم نهایی فهرست العراقیه در مورد مشارکت در دولت عراق، این سرپرست‌ها مسئولیت وزرای این فهرست را برعهده خواهند شد.

نخست وزیر عراق پیش از این نیز به وزرای فهرست العراقیه هشدار داده بود در صورتی که غیبت آنها در نشست‌های دولت ادامه پیدا کند جایگزین‌هایی را برای آنها تعیین می‌کند.

حزب العراقیه به دنبال صدور قرار بازداشت برای طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور عراق به اتهام فعالیت‌های تروریستی حضور وزیرانش در نشست کابینه را به حال تعلیق در آورده است. العراقیه هم اکنون ۹ وزیر در کابینه عراق دارد.

مالکی به دنبال آن در نشستی خبری در بغداد گفت: وزیران حق ندارند حضورشان در دولت را به حال تعلیق در آورند و این به معنای استعفای آن‌ها محسوب می‌شود. در نشست بعدی کابینه، اگر آن‌ها بازنگشته باشند، برایشان جانشین تعیین می‌کنیم.

العراقیه در اعتراض به آن چه انحصار قدرت از سوی مالکی نامید، فراکسیون خود در پارلمان را نیز به حال تعلیق در آورده است.

این حزب سکولار به رهبری ایاد علاوی نخست وزیر پیشین عراق ۸۲ کرسی از ۳۲۵ کرسی پارلمان را در اختیار دارد.

از سوی دیگر نوری المالکی دستور داده است که شیخ احمد ابوریشه رهبر شوراهای الصحوه عراق که در پس آشوب‌های شهر الانبار است رفع مصونیت شود.

بر این اساس همه ۳۵ نیروی پلیس و ارتش که از محافظان شیخ ابوریشه هستند از ماموریت حفاظت از جان وی رفع تکلیف می‌شوند.

مخالفان دولت عراق در سه استان سنی نشین خواستار لغو قانون ضدتروریسم هستند تا از این طریق صدها نفر از اهالی این منطقه که متهم به همکاری با القاعده هستند، آزاد شوند.