به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، سه شنبه ۱۱ بهمن، دادگاه عمومی اتحادیه اروپا مستقر در لوکزامبورگ، پس از رسیدگی به شکایت بانک ملت، رای داد که مصوبه شورای وزیران کشورهای عضو اتحادیه در ژوئیه سال ۲۰۱۰ در مورد تحریم ارتباط موسسات و شهروندان این کشورها با این بانک موجه نیست و باید لغو شود. این دادگاه همچنین اتحادیه اروپا را به پرداخت هزینه این دادرسی ملزم کرد.

در این خصوص الهام امین‌زاده کارشناس حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی فارس با بیان این که بخش خصوصی ما گسترده‌تر از بخش دولتی وارد دادخواهی در زمینه تحریم‌ها شده است عنوان کرد: در مورد تحریم نه فقط راجع به ایران که دیگر کشورها نیز اقدام کرده و موفق بوده‌اند، به طور مثال یک شرکت سومالیایی که حکم تحریم گرفته بود، توانست از دادگستری حقوق بشر اروپایی لغو تحریم بگیرد، چرا که این نهاد حقوقی این حکم را نقض حقوق بشر دانسته بود.

وی ضمن بیان اینکه سال‌هاست می‌گوییم ایران باید از فاز حقوقی اقدام و پیگیری حقوقی کند قطعاً جواب می‌گیرد، تصریح کرد: امروز می‌بینیم که بانک ملت از این ظرفیت استفاده کرده و موفق شده است.

امین زاده افزود: بنابراین سایر بخش‌های دولتی مانند کشتیرانی، بانک مرکزی و افراد حقیقی، حقوقی و خصوصی که نامشان در قطعنامه‌ها ذکر شده است‌، می‌توانند دادخواست بدهند و طرح دعوا کنند تا مورد رسیدگی قرار بگیرند و فعالیت‌های تجاری، بین‌المللی و عادی خود را از سر بگیرند.

کارشناس حقوق بین‌الملل در ادامه با بیان اینکه، باید مراکز حقوق بین‌الملل ما چه در بعد خصوصی و چه دولتی فعال‌تر از پیش باشند تصریح کرد: این مراکز باید روی تحریم‌ها کار کنند، چون ادبیات بین‌الملل ادبیات حقوقی است. ادبیاتی است که اگرچه سیاسی است، اما مجریان آن نمی‌توانند به هیچ عنوان قوانین را دور بزنند و یا زیر پا بگذارند.

وی افزود: پس با توجه به اصول و قوانین بین‌المللی که به قول خودشان سعی شده مبتنی بر قواعد انسانی، اصول همزیستی مسالمت‌آمیز و انسان دوستانه باشد، ما می‌توانیم با استناد به اصول موجود بین‌الملل از کلیه ابعاد کشورمان در عرصه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی دفاع کنیم.

استاد دانشگاه تهران گفت: شرط این امر تسلط کامل بر ادبیات حقوقی است و باید اصرار داشته باشیم برای تحقق حقوق خود.

کارشناس حقوق بین‌الملل در خصوص بخش هسته‌ای نیز با تاکید بر اینکه می‌توانیم اقدام حقوقی کنیم تصریح کرد: خیلی از کشورهای اروپایی که عنوان می‌کنند موضوع فعالیت هسته‌ای موجب صدور قاطعانه تحریمی علیه ایران شده است، خود می‌دانند که(بر اثر همین تحریم‌ها) حق توسعه یکی از حقوقی است که الان درباره ایران نقض می‌شود.

وی افزود: حق توسعه از جدیدترین و نسل سوم حقوق بشری است که خیلی از نظریه پردازان حقوقی جهان آن را عنوان میکنند و بر اساس آن کشورها و ملتها حقوق جمعی مانند، حق صلح، حق همبستگی، حق توسعه، حق داشتن محیط زیست سالم و ... دارند، نکته جالب این است که در همه این فازها بحث هستهای جا میگیرد. ما حق داریم در حوزه محیط زیست انرژی پاک داشته باشیم. ولی همه این مسائل بستگی به این دارد که ما از این حقوق خود مطلع باشیم.