ابهام در عرضه بلوک سهام ایران خودرو

عليرضا حاجي نوروزي در پاسخ به اين سوال كه آيا عرضه بلوك ۱۸ درصدي ايران خودرو امروز انجام مي شود،پاسخ داد: با توجه به حكم مربوط به توقيف سهام متعلق به سازمان گسترش از سوي بنياد مستضعان، روز گذشته نامه ايي از بنياد دريافت كرديم مبني بر اينكه به دليل حكم دادگاه ، امكان عرضه اين بلوك وجود ندارد.
وی با بیان اینکه این نامه خطاب به مدیرعامل شرکت بورس بود، ادامه داد: در واکنش به این موضوع، با ارسال نامه ایی به شرکت بورس اعلام کردیم تا زمان دریافت استعلام از شعبه ۸ دادگاه مجتمع عمومی امام(ره) باید این عرضه به تعویق بیفتد. چرا که در این حالت قابلیت عرضه ندارد. یا اینکه اگر این بلوک امروز عرضه و معامله شود شرکت سپرده گذاری مرکزی هیچ مسئولیتی ندارد و شرکت بورس مسئول این اقدام خواهد بود.
حاجی نورزوی خاطر نشان کرد: در حالی هم اکنون نماینده این شرکت برای دریافت استعلام به دادگاه مراجعه کرده که عرضه این بلوک با درنظر گرفتن حکم موجود خطرناک بوده و شرکت سپرده گذاری مرکزی به دلیل امانت دار بودن حاضر به این اقدام نیست.
وی در برابر این سئوال که حکم بنیاد مربوط به کل سهام ایران خودرو است یا بخشی از آن پاسخ داد: این حکم مربوط به سهام متعلق به سازمان گسترش یعنی ۳۸ درصد است.
وی با بیان اینکه چنین مشکلی برای عرضه بلوک ۱۸ درصدی سایپا در فردا وجود ندارد، ادامه داد: مجموعه بازار سرمایه از جمله شرکت سپرده گذاری مرکزی علاقمند به عرضه بلوکی سهام ایران خودرو است اما باید همه شرایط لازم وجود داشته باشد.
بررسیهای فارس از این موضوع جنجالی نشان می دهد علیرغم انحلال سازمان صنایع ملی ایران، دعوای مربوط به تبصره ذیل بند ب قانون حفاظت از توسعه صنایع بین بنیاد مستضعفان و وزارت صنایع ادامه دارد. این بند مربوط به لزوم پرداخت بدهی سازمان گسترش به عنوان مالک فعلی بلوک ۱۸ درصدی ایران خودرو به بنیاد است.
این در حالی است که در مقابل اعلام این خبر از سوی مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، مسئولان شرکت بورس در حال بررسی حل این موضوع هستند تا مشخص شود یک میلیارد و ۱۳۴ میلیون سهم ایران خودرو امروز روی میز گذاشته می شود یا خیر. در این میان مدیران شرکت بورس به عرضه این بلوک امیدوارند.
با اين اوصاف بايد ديد بعد از حاشيه هاي متعدد روز ها و هفته هاي گذشته در واگذاري بلوكي سهام ايران خودرو و سايپا ، آيا طلسم اين عرضه ها شكسته مي شود و يا اينكه قفل اين طلسم همچنان بسته خواهد ماند.