ورود فرش ارزان قیمت چینی، رکود اقتصادی و افزایش مواد اولیه تولید فرش و ... از عواملی است که موجب افت شدید فروش فرش دستباف در قم شده به گونه ای که هر روز احتمال فراموش شدن این هنر اصیل ایرانی وجود دارد.
مهر نوشت: در گذشته رشد و شکوفایی فرش دستباف در پاساژهای صفا، قائم، علوی، ابریشم، تیمچه و… محسوس بود اما اکنون بلایی بر سر ارزآورترین هنر صنعت ایرانی آمده که برخی از این پاساژها تغییر کاربری داده‌اند و برخی دیگر به ظاهر محلی برای خرید و عرضه فرش است اما اهالی این پاساژها فکر تغییر کاربری در سر می‌پرورانند.

شاید افرادی که از کنار پاساژ ابریشم می‌گذرند تابلوی «پاساژ ابریشم» را بر سر در این پاساژ ببینند ولی واحدهایی از قبیل گل فروشی، لوازم کامپیوتری و… جای فرش دستباف ابریشمی را گرفته‌اند.

شاید افرادی که بازار قدیمی قم رفت و آمد می‌کنند با درهای بسته پاساژ قائم مواجه شوند و تغییر دکورهای این پاساژ نظرشان را جلب کند و زمزمه‌هایی به گوششان رسد که این پاساژ به محلی برای عرضه طلاجات تبدیل شود.

شاید کسانی که از کنار پاساژ صفا می‌گذرند به سختی تابلوی کوچک این پاساژ را ببینند و وقتی به فیض ورود در این پاساژ نائل شدند بوی مرگ فرش و روزنه تبدیل این پاساژ به تجارتی پردرآمد را احساس کنند.
چندی پیش رئیس سابق سازمان بازرگانی استان قم که اخیرا مراسم تودیع وی برگزار شده است از افزایش میزان صادرات فرش دستباف قم خبر داده بود.

این خبر تعجب همگان را برانگیخت و امید کاذبی در بین مردم ایجاد کردکه با توجه به عدم رغبت قالیبافان به ادامه فعالیت و کاهش تولید فرش چگونه ممکن است صادرات این کالا افزایش داشته باشد. البته این مطلب در بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف واکنشی در بر نداشت، به این دلیل که دست‌اندرکاران صنعت فرش می‌دانستند که از امسال صادرات فرش از گمرک قم انجام می‌شود و اعلام افزایش صادرات فرش قم در واقع از گمرک قم بوده است نه رشد صادرات فرش.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش استان قم در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: ممکن است میزان صادرات فرش در یک مقطع زمانی نوسان داشته باشد ولی شکی نیست که میزان تولید فرش در قم کاهش چشمگیری داشته و حتی به یک سوم رسیده است.
جایزه صادراتی در گذشته سه درصد بوده که اکنون به پنج درصد افزایش یافته و این در حالی است که به اعتقاد صادرکنندگان و تجار فرش، چنین رقمی نمی‌تواند خسارت تولید و صادرات فرش را جبران کند.

رئیس اتاق بازرگانی قم در گفتگو با خبرنگار مهر در قم به ضرورت افزایش جایزه صادراتی اشاره می‌کند و می‌گوید: به خاطر برخی مسائل، قیمت مواد اولیه حدود ۳۰ درصد افزایش یافته و اگر بخواهیم افزایش دستمزدها را به این اضافه کنیم و فرش دستباف قم از نظر قیمتی مورد قبول کشورهای خارجی قرار نمی گیرد.
به اعتقاد رئیس اتاق بازرگانی قم میزان جایزه صادراتی باید به ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد تا تورم ناشی از افزایش دستمزد و قیمت مواد اولیه به خریداران خارجی منتقل نشود.

بنابراین این گونه می‌توان نتیجه گیری کرد که برای رهایی از مشکلات کنونی در عرصه تولید و صادرات فرش باید اقدامات جدی و ریشه‌ای صورت پذیرد، از جمله ایجاد صندوق حمایت از تولیدکنندگان، ثبت علائم تجاری روی فرش برای جلوگیری از سوء استفاده رقبا، بیمه بافندگان فرش، شناخت سلیقه‌های بازارهای هدف، جایگزینی تجارت الکترونیک به جای تجارت سنتی به منظور افزایش توان در بازاریابی و رقابت، تعریف حداقل‌های استاندارد فرش برای جلوگیری از کاهش کیفیت، افزایش جایزه صادراتی و مشوق‌ها، سیاستگذاری برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای نوین برای توسعه صنعت فرش استان قم می‌توان موجبات رشد، رونق و توسعه این صنعت را فراهم کرد.