افکار، محمد مرسی رئیس جمهور مصر دیروز انتخاب ایاد مدنی به عنوان دبیرکل جدید سازمان همکاری اسلامی را اعلام کرد. مدنی سمت جدید خود را از ژانویه سال ۲۰۱۴ به مدت پنج سال بر عهده خواهد گرفت. اکمل الدین احسان اوغلو ۶۹ساله که تابعیت ترک دارد تا این تاریخ در سمت خود باقی خواهد ماند. اوغلو در سال ۲۰۰۵ به این سمت انتخاب شد و یک دور بعد نیز ریاستش تمدید شد.

«إیاد بن أمین مدنی» که روز گذشته به سمت دبیرکلی سازمان کنفرانس اسلامی منصوب شد، پیشتر و طی سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ وزیر حج و در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ وزیر فرهنگ و اطلاعات عربستان سعودی بوده است.

ایاد مدنی با نام کامل «إیاد بن أمین مدنی» متولد سال ۱۹۳۷ در مکه مکرمه و دارای لیسانس مدیریت تولید از دانشگاه آریزونای آمریکا است.

از دیگر سمت‌های مدنی سردبیری روزنامه سعودی «گازیت» تا سال ۱۹۹۹ است که به زبان انگلیسی منتشر می‌‌شود.

وی در دهم مارس ۱۹۱۲ به سمت ریاست هیئت مدیره «شهر دانش اقتصاد»(Knowledge Economic City) انتخاب شد.

ایاد مدنی را بهتر بشناسیم

ایاد مدنی هنگامی‌که در وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی رژیم سعودی بود، بارها به خاطر عملکردهایش در این وزارتخانه مورد انتقاد قرار گرفت. «فایز المالکی»، هنرمند معروف عربستانی از جمله منتقدین عملکرد مدنی در سمت وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی رژیم سعودی و «محمد قزاز»، ‌ مشاورش بود که تمام قراردادهای مالی‌اش در این وزارتخانه را تنظیم می‌کرد و به گفته المالکی مشخص نبود به سود چه کسی یا کسانی تنظیم می‌شود.

فایز در طول انتقادات خویش از مدنی به مقامات مسئول سعودی اسناد و مدارکی از اختلاس میلیون‌ها ریالی و رشوه‌های ده‌ها میلیون ریالی‌اش پرده برداشت.

همین افشاگری‌ها بود که وزیر مدنی و همدستانش در وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی رژیم سعودی را از سمت وزارت برکنار کرد و موجب شد تا در خصوص فساد و مالی و اداریش و اسناد ارائه شده توسط المالکی درباره این اتهامات تحت تحقیق و بازجویی قرار گیرد.

این درحالی است که منتقدان عربستانی عملکرد ایاد مدنی تاکید می‌کنند که وی در طول تصدی سمت وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی سعودی از قدرت و نفوذ خود در مطبوعات سعودی استفاده کرد تا مانع انتشار رسوایی‌های مالی و اداریش در این مطبوعات شود.

از جمله مهمترین اتهامات وارده به ایاد مدنی در این سمت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- افشای پرداخت حقوق به ۱۲۰۰ کارمند وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی سعودی که اصلا وجود خارجی نداشتند.

- فروش برنامه‌های تلویزیونی تولید داخل عربستان به دیگر کشورها و واریز کردن مبالغ آن به حساب خود.

- خریدهای دکورهای تلویزیونی از لبنان به بهای ۲ میلیون ریال سعودی در حالی‌که بیش از نیم میلیون ریال سعودی ارزش نداشتند.

- بستن قراردادهای تلویزیونی که یا ماهیت خارجی نداشتند و یا ارزش چنین مبالغی را نداشتند.

- کاستن برنامه‌های مذهبی.

- افزایش استفاده از فیلم‌ها و مجموعه‌های غربی که مروج این فرهنگ نیز هستند.

از سوی دیگر «عبد الله الغذامی»، اندیشمند و منتقد سعودی طی اظهاراتی درباره وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی سابق عربستان سعودی تاکید کرد که ایاد مدنی را باید عامل اصلی لغو انتخابات اتجمن‌های ادبی عربستان سعودی برشمرد.

الغذامی با اشاره به اینکه این اقدام مدنی فاجعه بزرگ اخلاقی برای رشد دانش و معرفت ملی است، تاکید کرد که باید ایاد مدنی را دشمن فرهنگ، آزادی بیان و به طور کلی آزادی برشمرد.

به این ترتیب وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی سابق عربستان سعودی به سمت دبیرکلی سازمان همکاری اسلامی انتخاب شد تا جانشین اکمل الدین احسان اوغلو شود.