دلایل کاهش ناوهای آمریکایی در خلیج فارس

به گزارش افکارنیوز، خبرگزاری رسمی آلمان کاهش ناوهای آمریکایی در خلیج فارس را اینگونه تحلیل کرد: آمریکا قصد دارد از حضور یکی از ناوهای هواپیمابر خود در خلیج فارسی چشم‌پوشی کند. واشنگتن علت این تصمیم را صرفه‌جویی مالی عنوان کرده است.

به نظر می‌رسد که مشکلات مالی، مقامات نظامی آمریکا را بر آن داشته تا فعلا فقط یک ناو هواپیمابر در خلیج فارس مستقر کنند. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن اعلام کرد که گسیل ناو هواپیمابر " یواس‌اس هری ترومن " تا اطلاع ثانوی منتفی شده است. به گفته‌ وی، نیروی دریایی آمریکا از این طریق می‌تواند سالانه صدها میلیون دلار صرفه‌جویی کند.

این سخنگو گفت: «با توجه به ناامنی‌هایی که در رابطه با بودجه وجود دارد، نیروی دریایی آمریکا این موضوع را از وزارت دفاع درخواست کرده و این وزارتخانه با این درخواست موافقت کرده است».

در حال حاضر ناو هواپیمابر " یواس‌اس جان استنیس " در خلیج فارس در ماموریت است. قرار است در ماه مارس امسال، ناو هواپیمابر " یواس‌اس دوایت آیزنهاور " جانشین این ناو هواپیمابر شود. ابتدا قرار بود ناو هواپیمابر دومی به نام " یواس‌اس هری ترومن " نیز به خلیج فارس گسیل شود، ولی به گفته‌‌ مقامات آمریکایی، این ناو فعلا به دلایل مالی گسیل نخواهد شد.

اختلاف بر سر بودجه‌ی دفاعی

به گزارش رسانه‌ها، این تصمیم وزارت دفاع آمریکا آشکار می‌کند که اختلافات درون کنگره ‌بر سر تدوین راهبرد درست به‌منظور کاهش کسری بودجه‌ آمریکا چه تاثیراتی می‌تواند داشته باشد.

اگر دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا تا اول ماه مارس در کنگره‌ این کشور بر سر بودجه به سازش نرسند، سیاست صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های دولتی بطور خودکار آغاز خواهد شد و طبق آن، وزارت دفاع آمریکا، باید سالانه ۵۰ میلیارد دلار کمتر خرج کند.

اگر دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر این موضوع به توافق برسند که هزینه‌های نظامی ایالات متحده کمتر کاهش یابد، باز هم معلوم نیست که آمریکا اساسا ناو هواپیمابر دومی به خلیج فارس گسیل کند.

ایالات متحده‌ی آمریکا در سال‌های گذشته حضور نظامی خود را در خلیج فارس گام به گام افزایش داده است. بویژه تنگه‌ی هرمز برای این کشور از اهمیت استراتژیک برخوردار است، زیرا بخش مهمی از نفت منطقه از این آب‌راه به اروپای غربی و آمریکا صادر می‌شود.

با اینکه پهنای تنگه هرمز در بعضی نقاط بیش از ۵۰ کیلومتر نیست، ولی حدود ۳۵ درصد تجارت نفتی جهان با کشتی از طریق این تنگه انجام میگیرد.