افکارنیوز _

فایننشال تایمز خبر داد: نوشیدن «جام زهر» منتفی است

«اگر به تصویر بزرگی از دیدگاه " آیت الله خامنه ای " نسبت به آینده نگاه کنید، می بینید که او ایران را برنده مناقشه اتمی می بیند که با تحریم ها سازگار شده است و از تغییرات سیاسی در خاورمیانه سود می برد. چرا باید جام زهر را اکنون بنوشد؟»


در پی پیشنهاد رسمی مقامات ارشد امریکا به ایران برای انجام مذاکرات دوجانبه، نشریه " فایننشال تایمز "(FinancialTimes) گزارشی منتشر کرده و احتمال برقراری مجدد رابطه میان دو کشور را ضعیف دانسته است. بخش هایی از گزارش فایننشال تایمز را مرور می کنیم:


…در تهران این شایعه وجود دارد که احتمال دارد ایران بر اثر فشار تحریم ها دست از برنامه های اتمی اش بردارد. قرار است ایران روز ۲۶ فوریه گفتگوهایش را با شش قدرت جهان در قزاقستان از سر بگیرد. بازگشت ایران به میز مذاکره همزمان شده است با این شایعه که این کشور قصد دارد رابطه اش با امریکا را هم که از انقلاب ۱۹۷۹ قطع شده بود، از سر بگیرد.


هفته گذشته " جو بایدن " معاون رئیس جمهور امریکا، گفت که امریکا آماده مذاکره مستقیم با ایران است و " علی اکبر صالحی " وزیر امور خارجه ایران، گفت کشور متبوعش در صورتی آماده گفتگو است که امریکا صداقت داشته باشد.


در هر دو کشور، تحلیلگران و دیپلمات ها در مورد گشایش در روابط دو کشور اظهار نظر کرده اند. آن ها معتقدند اینکه رهبر ایران جام زهر را بنوشد، کمی " اغراق آمیز " است.

تحلیلگران می گویند که اگر فکر کنیم رهبر ایران مشتاق ازسرگیری مذاکره با امریکاست، اشتباه کرده ایم. به نظر نمی رسد که او بخواهد قدم بزرگی برای ایجاد رابطه دوباره با امریکا بردارد… حکومت ایران افتخار می کند که توانسته است خودش را با آنچه " جنگ اقتصادی " نامیده، تطبیق بدهد و این شامل کنترل و ممنوعیت نفت و تحریم های بانکی است.


دیپلمات های مقیم تهران می گویند که سیاستمداران ایران به آن ها گفته اند که حکومت قصد ندارد برنامه های اتمی اش را متوقف یا هیچ یک از سایت های اتمی اش را تعطیل کند؛ فقط ممکن است تولید اورانیوم ۲۰ درصدی متوقف شود. آن ها همچنین می گویند که اصرار ایران بر برنامه های اتمی اش باید به عنوان بخشی از گفتگوهای امنیتی مطرح شود؛ در جایی که امریکا قول می هد در پی تغییر حکومت در ایران نباشد و جوامع بین المللی، ایران را به عنوان قدرت منطقه به رسمیت بشناسند.


یکی از تحلیلگران اصلاح طلب (ایرانی) می گوید: اگر به تصویر بزرگی از دیدگاه "آیت الله خامنه ای" نسبت به آینده نگاه کنید، می بینید که او ایران را برنده مناقشه اتمی می بیند که با تحریم ها سازگار شده است و از تغییرات سیاسی در خاورمیانه سود می برد. چرا باید جام زهر را اکنون بنوشد؟ حکومت به نبردش ادامه می دهد تا امریکا برنامه های اتمی ایران را قبول کند و به عنوان ابرقدرت منطقه به رسمیت بشناسد...