همدست محمود خاوری کجاست؟!
افکار گروه بین الملل:

در حالیکه نام محمودرضا خاوری در لیست پلیس اینترپل قرار گرفته است که نامی از برادر متهم ردیف اول پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی و همدست خاوری در این فهرست دیده نمی شود.

به گزارش افکارنیوز، پلیس بین‌الملل به درخواست ایران، محمود رضا خاوری، رییس سابق بانک ملی و از متهمان پرونده «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد.

در وب‌سایت پلیس بین‌الملل، اینترپل، نام و مشخصات محمودرضا خاوری به اتهام «کلاهبرداری» در فهرست افراد تحت تعقیب قرار گرفته است. محمودرضا خاوری که دارای پاسپورت کانادایی است، پاییز سال ۹۰، به دنبال افشای ارتباطش با پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی از سمت خود استعفا کرد و به کانادا گریخت.

همدست خاوری کیست؟!
مهرگان امیرخسروی، برادر سوم و نفر دوم به لحاظ تصمیم‌گیریهای اقتصادی در این خانواده است. وی متولد ۱۳۴۲ و ساکن شهر رشت بود. مهرگان امیرخسروی، در مرداد ماه سال۹۰ که برادرش به اتهام اختلاس تاریخی زندانی شد، در ترکیه به سر می‌برد. او از همان‌جا به کانادا رفت و به همسرش طوبی عبدلله‌زاده سیاهکلی و دختر و پسرش هیوا و هیراد پیوست. طبق گفته ها و اسناد ثبت شده، دختر مهرگان که در آن زمان ۱۹سال داشت، توانست ویلایی به مبلغ ۱میلیون دلار در ساختمان شماره ۲۱۷ خیابان Dali در وست آیلند مونترال خریداری کند.

بعد از رسیدن به کانادا، در تاریخ پنجشنبه ۲۰ اکتبر ۲۰۱۱، ساعت ۱:۳۰ دقیقه بعد از ظهر، مهرگان امیرخسروی همراه با همسر، وکیل و یکی از اقوام‌اش وارد اتاق شماره ۳۲۰ در ساختمان ۳۶۰ خیابان سن‌ژاک غربی در مونترال شدند؛ اتاقی که دفتر رسیدگی به درخواست‌های مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری بود.

اخبار اختلاس ۳هزار میلیاردی و فرار محمودرضا خاوری به قدری بازتاب داشت که روزنامه های محلی و رسمی کانادا لحظه به لحظه اخبار آن را منتشر می کردند. به محض فرار مهرگان امیرخسروی از ترکیه به کانادا، گلوب اند میل طی گزارشی ازحضور یکی از افراد دیگر مرتبط با پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی به نام مهرگان امیرخسروی در کانادا خبر داد و آن را تایید کرد.

روزنامه کانادایی «گلوب‌‌اند میل» دراین باره نوشت: «فرزندان امیر خسروی بیش از دو سال است که با ویزای تحصیلی در کانادا اقامت دارند و دختر امیر خسروی دانشجوی کالج «جان آبوت» در مونترال است.» این نشریه در ادامه آورده است: «هیوا در ماه جولای سال جاری میلادی یک خانه ۹۸۰ هزار دلاری در محله «دولار دس اورموکس» مونترال خریداری کرده است. این روزنامه با انتشارتصویر این خانه نوشته است که خانواده امیر خسروی هم اکنون در این خانه اقامت دارند.» در مراجعت خبرنگار این روزنامه به خانه مهرگان امیر خسروی، او در را باز کرده و تایید کرده است که ۳ ماه پیش به مونترال آمده است؛ امیر خسروی، البته از ارائه جزییات بیشتر خودداری کرده است.




نقش مهرگان امیر خسروی و همسرش در اختلاس چه بود؟
گفته می شود، بخشی از پول اختلاس به خارج از ایران منتقل شده است. از این رو با توجه به اینکه همسر و فرزندان «مهرگان امیرخسروی» و «مسعود امیرخسروی» در کانادا و آمریکا ساکن هستند، مقدار قابل توجهی از سرمایه اختلاس شده از طریق برادران مه افرید در طی این سالها به این دو کشور انتقال یافته است.

طبق سند شماره ۱۴۰۶۱ / ت۳۲/۸۷، ‌ منتشر‌شده در «روزنامه رسمی» ایران، مهرگان امیرخسروی در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۸۹ به عنوان عضو هیأت مدیره «شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا» سهامی خاص معرفی شد. اسنادی که دو سال بعد از تأسیس اولیه این شرکت به «روزنامه رسمی» کشور تحویل داده شده‌اند، جهشی ناگهانی را در سرمایه آن نشان می‌داد بدون آنکه در محتوای این اسناد به محل کسب این منابع اشاره‌ای شده باشد.

در این هلدینگ که یک شرکت تقریباً فامیلی با سرمایه اولیه اندک ۵۰ میلیون تومان، بود، مهرگان امیرخسروی رئیس هیأت مدیره، مه‌آفرید امیر خسروی، نایب رئیس هیأت مدیره و مرداویج امیرخسروی برادر دیگر امیرخسروی ها، عضو هیأت مدیره و در عین‌حال مدیرعامل آن معرفی شدند. این اسناد اشاره دارند که کلیه اوراق و اسناد بهادار و تعهدآور شرکت از قبیل چک، سفته، بروات و قراردادها و به طور کلی هر گونه قراردادی که برای شرکت ایجاد تعهد نماید، با امضای دو نفر از سه نفر اعضای هیأت مدیره و اوراق عادی و اداری با امضای هر یک از اعضای هیأت مدیره به تنهایی همراه با مهر شرکت معتبر است.

همچنین همسر مهرگان امیرخسروی، طوبی عبدالله زاده سیاهکلی، در فهرست سهاماداران اولیه این شرکت معرفی شده بود که هم زمان با جهش ۴۰۰درصدی سهام شرکت آریا، وی همراه با دو فرزندش از ایران به کانادا رفتند و در مونترال ساکن شدند.

بعد از فرار مهرگان و خانواده اش به کانادا، بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای خطاب به همه بانک‌های عامل، نام ۴۶ شخصیت حقیقی و حقوقی منتشر کرد که همگی از شرکت‌های وابسته به امیرمنصور آریا و یا در ارتباط با اختلاس سه هزار میلیارد تومانی این فرد بودند.

در اطلاعیه بانک مرکزی خواسته شده بود که اطلاعات مانده انواع حساب‌های جاری، سرمایه‌گذاری و پس‌انداز ریالی و ارزی و دیگر وجوه نقد ۴۶ شخص حقیقی و حقوقی که نامشان قید شده، در اسرع وقت به اداره کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی فرستاده شود. همچنین دارایی‌های غیرنقدی شامل همه اموال منقول، غیرمنقول، اوراق بهادار و سهام، صندوق امانات و نیز مانده بدهی این اشخاص(اعم از تسهیلات و تعهدات) نزد بانک مربوطه استخراج و به این اداره فرستاده شود.»

در این فهرست ۴۶ نفره، نام طوبی عبدلله‌زاده سیاهکلی، در کنار همسرش مهرگان امیرخسروی، مرداویج امیرخسروی و مه‌آفرید امیرخسروی به چشم می‌خورد.

چرا نام مهرگان و همسرش در فهرست اینترپل نیست؟
درحالیکه قرار گرفتن نام محمودرضا خاوری در فهرست اینترپل، جنجال بسیار زیادی را در رسانه های داخلی و خارجی به پا کرد که نامی از برادر مه آفرید امیرخسروی در این فهرست دیده نمی شود.

این درحالیست که دست داشتن او در اختلاس سه هزار میلیاردی کاملا اشکار است؛ چرا که وی زمانی سمت هیئت مدیره را به دوش می کشیده و همسرش نیز از سهامداران شرکت هلدینگ آریا بوده است؛ آن هم درست در وقتی که بدون ذکر منبع، سهام شرکت به ناگاه ۴۰۰درصد افزایش یافته و خاندان امیرخسروی را به نان و نوایی باورنکردنی می رساند.

نام مهرگان امیرخسروی در هیاهوی فرار خاوری گم شده است و به نظر می رسد وی درحالیکه رسانه ها بر خاوری و فرار او تمرکز کرده اند، با خیال آسوده در کانادا مستقر است.