مقایسه قیمت اعیان نشینی در ترکیه با قیمت های تهران!
افکارنیوز

_ این روزها قیمت مسکن نیز رفیق قافله قیمت ارز شده و همگام با قیمت دلار بالا می رود و خیال پایین آمدن ندارد. حتی مسکن مهر نیز نتوانست مرهمی برای جلوگیری از رشد قیمت مسکن باشد.

به گزارش افکارنیوز، مسکن درحالی راه افزایش قیمت را در پیش گرفته است که قیمت این کالای اساسی در کشورهای همسایه و همسطح ایران بسیار ارزان تر از قیمت های ایران است. یکی از این کشورها ترکیه است که علیرغم تبدیل شدن به یک کشور توریستی با اقتصاد پیشرفته توانسته قیمت مسکن را تثبیت کند و در حد معقول نگه دارد.

قیمت مسکن در ترکیه بسیار ارزان تر از ایران است.

هزینه خوش نشینی در ترکیه کمتر از آپارتمان نشینی در تهران
استانبول_ قیمت آپارتمان در ترکیه مثل ایران، با توجه به شهر و نوع محل متفاوت است. به طور مثال قیمت یک مترمربع آپارتمان در منطقه باکیرکوی با منطقه بی اوغلو در استانبول متفاوت است. با وجود این تفاوت قیمت ها باز هم از قیمت یک مترمربع آپارتمان در ایران ارزان تر است.

یک آپارتمان ۸۰متری واقع در منطقه باکیرکوی، به قیمت ۱۵۸هزار لیره ترکیه قیمت گذاری شده است. این آپارتمان دارای دو اتاق خواب است. اگر هر لیر ترکیه را با احتساب دلار مبادلاتی برابر ۱۳۸۰تومان در نظر بگیریم، قیمت این آپارتمان ۸۰ متری برابر ۲۱۸میلیون تومان و قیمت هر متر مربع آن برابر ۲میلیون و ۷۲۰تومان می شود.

یک واحد دیگر در این منطقه استانبول، ۲۸۵هزار لیره ترکیه قیمت گذاری شده است. این آپارتمان ۲۱۰متری، دارای ۴ اتاق خواب است. معادل ریالی یا بهتر بگوییم تومانی این آپارتمان، ۳۹۳ میلیون و ۳۰۰هزار تومان می شود و ارزش یک مترمربع این واحد ۴خوابه برابر ۱میلیون و ۸۷۲ تومان است.

همچنین ارزش یک واحد ۱۲۵متر مربعی در استانبول ترکیه واقع در محله کادیکوی، ۱۳۸هزار لیره ترکیه تعیین شده است. این واحد ۱۲۵متری به پول ایرانیان ۲۱۳میلیون و ۹۰۰میلیون تومان می شود. هر متر مربع این آپارتمان ۳خوابه، ۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان ارزش دارد. این در حالیست که قیمت هر متر مربع یک واحد آپارتمان دیگر در همین منطقه اما واقع در محله ای دیگر کادیکوی، با همین متراژ حدود ۳میلیون تومان است. همچنین در محله سعودیه کادیکوی، آپارتمان ۲۲۰متری با ارزش ۷۲۵هزار لیره یا حدود ۱میلیارد تومان دیده می شود. قیمت هر مترمربع این آپارتمان ۴خوابه، برابر ۴.۵میلیون تومان می شود.

در یکی از بهترین محله های استانبول، منطقه شیشلی، قیمت ها کمی گران تر است. یک واحد آپارتمان ۱۲۵متری در این منطقه با قیمت ۳۷۵هزار لیره یا ۵۱۷ میلیون تومان به فروش می رسد. اما با این حال باز هم قیمت ها در این منطقه خوب استانبول هم قیمت مناطقی چون خیابان پیروزی تهران است! میانگین هر متر مربع آپارتمان در این منطقه، ۴میلیون و ۱۴۰هزار تومان است.



آنتالیا– یکی دیگر از شهرهای ترکیه که برای ما ایرانیان بسیار نام اشناست، آنتالیا یا معروف ترین شهر توریستی این کشور است.

یک دستگاه آپارتمان ۱۲۶متری در منطقه آنالیای آنتالیا، ۸۷هزار یورو قیمت گذاری شده است که با در نظر گرفتن یوروی مبادلاتی و قیمت میانگین ۳هزار تومانی یورو در سال جاری، قیمت این آپارتمان ۲۶۲میلیون تومان و قیمت هر متر مربع این واحد نیز حدود ۲میلیون تومان می شود.

آپارتمانی دیگر در این شهر، با ۲۰۰متر مربع مساحت، ۱۲۵هزار لیره قیمت گذاری شده است. معدل ریالی این آپارتمان ۱۷۲ میلیون و ۵۰۰هزار تومان می شود. هر متر مربع این آپارتمان که ۳خوابه است، تنها ۸۶۲هزار تومان قیمت دارد.

بورسا– در بورسا، شهر دیگر ترکیه که از توریست پذیرترین شهرهای این کشور است، قیمت ها چندان تقاوتی با آنتالیا و استانبول ندارد.

آپارتمان ۱۶۰متر مربعی در این شهر به قیمت ۱۶۵هزار لیره برای فروش گذاشته شده است. این آپارتمان ۲۲۰میلیون تومانی، ۳خوابه است و هر متر مربع آن ۱میلیون و ۳۸۰میلیون تومان قیمت دارد.

همچنین قیمت آپارتمان ۲۴۰متری دیگری، ۲۸۰هزار لیره ترکیه یا ۴۱۴ میلیون تومان تعیین شده است. هرمتر مربع این آپارتمان ۴خوابه ۱میلیون و ۷۲۰هزار تومان می ارزد.

ازمیر– در این شهر ترکیه نیز، قیمت ها با شهرهای دیگر چندان تفاوتی ندارد. یک واحد آپارتمان ۱۴۰متری به قیمت ۳۵۰هزار لیره ترکیه ارائه می شود. با درنظر گرفتن دلار مبادلاتی قیمت این واحد ۳خوابه معادل ۴۸۳ میلیون یا هر متر مربع، ۳میلیون و ۴۵۰هزار تومان می شود.

همچنین آپارتمان ۱۳۰متری ۳ خوابه دیگری به قیمت ۲۳۰هزار لیره برای فروش گذاشته شده است. معادل قیمت ایرانی آن، ۳۱۷میلیون و ۴۰۰هزار تومان می شود. هر متر مربع این واحد سه خوابه ۲میلیون و ۴۴۰هزار تومان قیمت دارد.

اعیان نشینی در آسمان خراش ها
هزینه سکونت در برج های ترکیه کمی بالاتر از هزینه سکونت در آپارتمان های این کشور است.

استانبول– برای سکونت در برج های منطقه شیشلی که تقریبا همانند مناطق اعیان نشین تهران است، باید پول بیشتری هزینه کرد. اما تفاوت سکونت در برج های شیشلی استانبول با تهران این است که اگر در تهران برای سکونت در برج های نوساز باید بری هر متر مربع ۱۰میلیون به بالا هزینه کرد، در استانبول با ۷میلیون تومان نیز می توان ساکن آسمان خراش ها شد. به طور مثال برای سکونت در یکی از واحدهای ۱۴۲ متری برج های منطقه شیشلی استانبول، با ۵۴۰هزار لیره نیز می توان آن را مالک شد. ۵۴۰هزار لیره معادل ۷۴۵میلیون و ۲۰۰هزار تومان است که هر متر مربع آن، ۵میلیون و ۲۰۰هزار تومان می شود.



همچنین یکی از واحدهای ۱۰۸ متری یکی دیگر از برج های استانبول، ۳۰۰هزار لیره ارزش دارد. در واقع هر متر مربع این واحد ۱۰۸ متری ۲خوابه درحال ساخت، ۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان و قیمت کل آن، ۴۱۴میلیون تومان است.
البته آنطور نیست که بگوییم در استانبول برج هایی با قیمت بالا پیدا نمی شود. به طور مثال یکی از واحدهای ۲۶۰متری یکی از برج های محله بشیکتاش که از مناطق اعیان نشین ترکیه است، به قیمت ۱میلیون و ۴۵۰هزار دلار برای فروش گذاشته شده است. به پول ایرانی، هر متر این آپارتمان حدود ۱۳میلیون قیمت دارد.

آنتالیا– در آنتالیا، قیمت ها از استانبول ارزان تر است. به طور مثال یکی از واحدهای ۱۷۵متری یکی از برج های منطقه مرکز، ۲۷۰هزار لیره یا ۳۷۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان قیمت دارد که هر متر مربع آن معدال ۲میلیون و ۱۲۰هزار تومان می شود.

همچنین آپارتمان ۲۱۰متری دیگری در یکی از برج های این شهر توریستی، تنها۶۳۰میلیون تومان قیمت دارد. این آپارتمان ۲۱۰متری ۴خوابه، با قیمت ۲۱۰هزار یوروی عرضه می شود که هر متر مربع آن برابر ۱۰۰۰یورو یا ۳میلیون تومان می شود.


ویلا
استانبول– ویلای ۴۵۰متری در این شهر به قیمت ۸۵۰هزار دلار یا ۲میلیارد و ۱۲۵میلیون تومان برای فروش ارائه ی شود. هر متر مربع این ویلای ۴۵۰متری ۴میلیون تومان ارزش دارد.

همچنین ویلای ۱۳۰۰متری دیگری واقع در محله اعیان نشین استانبول، ۱میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. هر متر مربع این ویلای ۶خوابه، معادل ۱۱میلیون تومان می شود.


آنتالیا– یک دستگاه ویلای ۲طبقه ۲۲۰متری در یکی از مناطق انتالیا به قیمت ۲۵۰هزار یورو برای فروش گذاشته شده است. این ویلای ۵خوابه معادل ۷۵۰میلیون تومان قیمت دارد که ارز هر متر مربع آن، ۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان می شود.


همچنین ویلای ۲۶۵متری دیگری در این شهر ترکیه به قیمت ۱میلیارد و ۸۸۰میلیون تومان ارائه می شود. هر متر مربع این ویلای ۵خوابه، ۷میلیون تومان قیمت دارد.