افکار

- «جان برنان» رئیس سازمان سیا که مدتی رئیس یکی از پایگاه های سازمان سیا در عربستان بود، در دوران ماموریت خود با محمد بن نایف روابط صمیمانه ای برقرار کرد و این امر باعثشد تا برنان، نایف را برای پادشاهی بر آل سعود نامزد کند. از سوی دیگر گزارش می شود که ملک عبدالله پادشاه عربستان از این موضوع اطلاع یافته و دستور داده تا سریعا جلوی طرح برنان را بگیرند.

«عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود»، پادشاه عربستان، آبان ماه با صدور حکمی برادر کوچکترش شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز آل سعود» را بنا به درخواست خودش از سمت وزارت کشور عزل کرد و برادرزاده اش شاهزاده «محمد بن نایف آل سعود» را به عنوان جانشین وی منصوب کرد. محمد بن نایف که پسر ولیعهد متوفی پیشین است فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی از آمریکا است.

تلاش برای به پادشاهی رساندن محمد بن نایف در حالی مطرح می شود که امیر سلمان بن عبدالعزیز برادر ناتنی ملک عبدالله و وزیر دفاع، ولیعهد فعلی عربستان سعودی است. به گزارش العالم با وجود افشاگریهای رسانه ها درباره اختلافات خاندان حاکم بر عربستان و درگیری های گذشته برای منصب ولیعهدی، که ظاهرا هر کسی آن را به عهده گرفته محکوم به بیماری یا مرگ بوده، کسی توجه ندارد که آمریکا می خواهد پادشاه آینده، محمد بن نایف باشد. محمد بن نایف از همان لحظه نخست، به عنوان شخصیتی امنیتی توانست با تسلط بر مخالفان و ایجاد رعب و وحشت در میان آنها خود را در میان نهادهای امنیتی در داخل و خارج عربستان مطرح کند؛ وی پیش از این در زمان وزارت احمد بن عبدالعزیز آل سعود هم زمام همه امور را در این وزارت خانه بر عهده داشت.

محمد بن نایف از ابتدا هیچ سمت دولتی نداشت و در بخش خصوصی فعالیت می کرد تا اینکه ملک «فهد بن عبدالعزیز آل سعود»، پادشاه پیشین این کشور با صدور حکمی در سال ۱۹۹۹ میلادی وی را به عنوان معاون وزیر کشور در امور امنیتی منصوب کرد.

پيش از اين برخي مطبوعات آمريكايي از دولت اوباما خواسته بودند به خاطر وضعيت به شدت بحراني عربستان و همسايگان آن، تعارف را كنار گذاشته و رسما براي تعيين جانشين شاه اين كشور اقدام كند