درآمد پزشکان خانواده ۹ میلیون تومان می‌شود
افکار

- محمد شریعتی با بیان اینکه پزشک خانواده افراد جامعه را از بیماری آشکار به سمت سلامت مثبت سوق می‌دهد، گفت: در واقع پزشک خانواده، یک طرح کل نگر و درمان نگر است که در آن به همه ابعاد سلامت توجه شده است.

وی افزود: از مهم‌ترین ویژگی‌های نسخه جدید طرح پزشک خانواده تکریم گیرندگان خدمت، اتکا بر اقتصاد مقاومتی، دادن انگیزه به پزشک برای مدیریت سلامت و منابع بخش خصوصی، مدیریت مصرف دارو و استفاده صحیح از خدمات پاراکلینیک و تخصصی است.

وی بیان کرد: جلوگیری از خروج بی مورد منابع از استان‌ها به سمت پایتخت، کنترل عملکرد پزشک و رفتار او با ارائه حق تعویض پزشک خانواده به بیمار از دیگر ویژگی‌های مهم نظام ارجاع محسوب می‌شود.

شریعتی تاکید کرد: استفاده از پرونده الکترونیک سلامت برای ارزشیابی و مدیریت بیمار، تغییر جایگاه پزشکان از مطالبه گر به مدیریت منابع و تکریم گیرنده خدمات در کنار استفاده از قابلیت‌های فردی پزشک از مهم‌ترین محاسنی است که در نظام پزشک خانواده و ارجاع در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: با اجرای دقیق این طرح، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را در کشور شاهد خواهیم بود و یکی از مهم‌ترین خصوصیات نظام ارجاع، هرم وارونه این نظام است و مردم در این نظام در رأس و پزشک در پایین‌ترین نقطه هرم قرار دارد.

رئیس ستاد اجرایی برنامه کشوری پزشک خانواده خاطر نشان کرد: در این مدل منابع درآمدی و هزینه ای از پیش تأمین شده و بر اساس منابع موجود برای آن برنامه ریزی شده است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر اعتبار هزینه شده توسط سازمان‌های بیمه گر برای هر فرد ۱۱ هزار و ۸۲۰ تومان است و این در حالی است که قسمت اعظمی از این منابع در بیرون استان‌ها هزینه می شود و نظام ارجاع جلوی بیرون رفتن منابع از استان را نخواهد داد.

شریعتی گفت: در طرح جدید پزشک خانواده ۴۵ درصد از کل پول بیمه‌ها معادل ۵۳۲۰ تومان که بابت سلامت افراد هزینه می‌شود باید به سطح یک تخصیص یابد تا هم درآمد پزشک تأمین و هم هزینه های جانبی مانند دارو و آزمایشگاه تأمین شود.

وی تصریح کرد: از ۵۳۲۰ تومانی که در این طرح به پزشک خانواده تعلق می‌گیرد مبلغ ۳۰۰۰ تومان متعلق به پزشک خانواده است که با حساب ساده می‌توان گفت که با اجرای دقیق این طرح، درآمد پزشکان عمومی حاضر در این طرح به ۹ میلیون تومان خواهد رسید.

رئیس ستاد اجرایی برنامه کشوری پزشک خانواده خاطر نشان کرد: میزان ارجاعات پزشک بر اساس تشخیص پزشک تعیین می‌شود و اگر کسی بیشتر از حد مجاز ارجاع داده شد باید بررسی شود که چرا سطح ارجاعت پزشک در شرایط عادی بیشتر است و هزینه ارجاعات اضافی از سرانه وی کسر خواهد شد.

وی گفت: ۵۵ درصد از مبلغ ۱۱ هزار و ۸۲۰ تومان بابت خدمات سرپایی سطح۲ و ۳ در اختیار مراکز هزینه ای این سطوح خواهد گرفت تا خدمات مطلوب به بیمار ارائه شود.