افکار

- با ابلاغ مصوبه جدید قیمت‌گذاری و افزایش قابل توجه قیمت رسمی خودروهای داخلی، خودروسازان بزرگ اجرای طرح‌های جدید پیش فروش محصولات خود را‌ آغاز کرده‌اند.

در این میان موعد تحویل تمامی خودروهای پیش فروش شده در بازه‌های زمانی چند ماه به بالا بوده و اثری از فروش خودرو به صورت نقدی با شرایط تحویل فوری و یا یک ماهه وجود ندارد.

در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به عدم عرضه روزانه خودرو از سوی خودروسازان، عطش تقاضا در بازار همچنان بالا بوده و پیش فروش خودروها تاثیری در کاهش قیمت‌های بازار نخواهد داشت.

علاوه بر آن نکته قابل توجه آن است که خودروسازان برای پیش فروش قطعی خودرویی که زمان تحویل‌ آن چند ماه آینده است، حدود ۹۰ درصد ارزش روز خودرو را طلب می‌کنند. این موضوع باعثاز بین رفتن جذابیت این نوع پیش فروش برای خریداران و مراجعه آنها به بازار آزاد می‌شود.

در این زمینه یک عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی مدعی شده است که برخی خودروسازان و واسطه‌های بازار خودرو برای جلوگیری از کاهش قیمت این محصول با هم تبانی کرده‌اند.

امرالله امینی می‌گوید: خودروسازان در حال حاضر برخی محصولات خود را به صورت پیش فروش عرضه می‌کنند این در حالی است که باید عرضه خودرو با موعد تحویل یک ماهه آغاز شود تا قیمت‌ها در بازار آزاد شکسته و سقوط کند.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار می‌کند: ‌دلالان و واسطه‌های مرتبط با برخی افراد در شرکت‌های خودروساز، برای حفظ منافع نامشروع خود قیمت‌ها را در حد بالایی نگه داشته و از سقوط قیمت‌ها جلوگیری می‌کنند.

در این زمینه یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز سپردن اختیار قیمت‌گذاری خودرو به خودروسازان را موجب افزایش قیمت این محصول می‌داند. موید حسینی صدر می‌گوید: افزایش شدید قیمت خودرو رانت‌های چند هزار میلیارد تومانی نصیب شبکه‌های رانتی خودروسازان کرده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی کاهش ۵۰ درصدی تعرفه واردات خودرو را از جمله راهکارهای موجود برای مهار قیمت‌ها در بازار دانسته و اظهار می‌کند: به محض اعلام چنین تصمیمی از سوی مسوولان شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود.

البته حسینی صدر اظهار می‌کند که مطمئنم شبکه سودجویی و رانت که به صورت غیر مستقیم در صنعت خودرو با قدرت مشغول کسب منافع خود هستند مانع از اجرایی شدن این راهکار خواهد شد.

در این شرایط برخی مصرف‌کنندگان همچنان در انتظار تحقق وعده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش عرضه و کاهش قیمت خودروها در بازار هستند. این مصرف‌کنندگان براساس توصیه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از خرید خودداری کرده‌اند تا به گفته وی " قیمت‌ها در بازار خودرو متعادل شود ".

روز گذشته نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت با اذعان به افزایش شدید قیمت خودرو در بازار در پاسخ به انتقادات صورت گرفته در زمینه عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان، اظهار کرد که "با مدیران عامل ایران خودرو و سایپا اتمام حجت کردهایم انواع محصولاتشان را به صورت مستمر در بازار عرضه کنند تا نیاز بازار به موقع تامین شود".