کره‌شمالی: آزمایش هسته‌ای واکنش به اقدام‌ آمریکاست
افکار

- یک سخنگوی وزارت امور خارجه کره‌شمالی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آزمایش هسته‌ای اخیر این کشور به عنوان اقدامی در راستای دفاع از خود و در واکنش به تهدیدهای هسته‌ای رو به افزایش آمریکا انجام گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی(KCNA)، این سخنگوی وزارت امور خارجه کره‌شمالی اعلام کرد: با توجه به تشدید اقدام‌های خصمانه واشنگتن در قبال پیونگ‌یانگ، کاسه صبر کره‌شمالی لبریز شده است.

وی هشدار داد: در صورتی که آمریکا که دشمن سوگندخورده ما است، به اقدام‌های خصمانه خود ادامه دهد، ممکن است با اقدام‌های بعدی ما مواجه شود.

وی افزود: ‌ آزمایش هسته‌ای کره شمالی تنها اقدامی در راستای دفاع از خود است و هیچ یک از قوانین بین‌المللی را نقض نمی‌کند.

این سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی اعلام کرد: واشنگتن باید یا به حقوق کره‌شمالی برای پرتاب موشک احترام بگذارد و یا همچنان سیاست‌های خصمانه خود را ادامه دهد که باعثپرتنش‌تر شدن اوضاع می‌شود.

کره‌شمالی روز سه‌شنبه تأیید کرد که سومین آزمایش هسته‌ای خود را با موفقیت انجام داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اعلام این خبر از سوی خبرگزاری رسمی کره شمالی نشان‌دهنده چالشی جدید برای دولت باراک اوباما است که تلاش داشته از تبدیل شدن کره شمالی به یک قدرت هسته‌ای جدید جلوگیری کند.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش داد که این کشور در آزمایش هسته‌ای سوم خود از یک قطعه هسته‌ای مینیاتوری و سبک‌تر به نسبت قطعات قبلی استفاده کرده که در عین حال از قدرت انفجاری بیشتری به نسبت آنها برخوردار است.

این خبرگزاری عنوان داشت که این آزمایش به شیوه‌ای ایمن و با هدف مقابله با خصومت بی‌شرمانه آمریکا انجام شده که به طور خشونت‌آمیز حقوق صلح‌آمیز و مستقل کره شمالی را برای پرتاب ماهواره به فضا زیر پا می‌گذارد.

این خبرگزاری همچنین با موفقیتآمیز خواندن آزمایش تأکید کرد که آزمایش هستهای کرهشمالی هیچگونه تأثیر منفی بر محیط زیست محل اطراف آزمایش نداشته است.