کدام ورزش جورکش کشتی در المپیک می‌شود؟
افکار -

این خبر می‌تواند ناامیدکننده ترین خبر تاریخ ورزش ایران باشد. نرفتن به جام جهانی فوتبال، قهرمان نشدن رشته های مختلف در آسیا، حذف تیم فوتبال امید از مسابقات انتخابی المپیک و …هرگز نمی‌تواند در حد حذف شدن تنها ورزش مدال آور سال های اخیر ایران در مهم ترین رویداد ورزشی جهان اهمیت داشته باشد.

درباره ابعاد فاجعه بار تصویب حذف این رشته ورزشی از المپیک که قرار است سال آینده نهایی شود، نمی توان سخن زیادی به زبان آورد، چرا همه ورزش دوستان در طول تاریخ حضور ایران در میادین بین المللی و بویژه المپیک، به اهمیت حیاتی این رشته آگاهی دارند و شاید برایشان قابل تصور نباشد که دیگر کشتی را در المپیک نبینند.

کسی نمی تواند منکر این باشد که بار ورزش و وظیفه حفظ آبروی کاروان ایران در رقابت های معتبر بین المللی از جمله بازی های آسیایی و المپیک های مختلف بر عهده کشتی بوده و حالا که IOC کمر به حذف این ورزش بسته، وزارت ورزش ایران باید خیلی زود و البته با برنامه روی ورزش های دیگر تمرکز کند. ورزش هایی که به اندازه کشتی در المپیک شرکت کننده و البته شانس مدال داشته باشد.

همین کشتی در المپیک لندن ۶ مدال رنگارنگ(۳ طلا، یک نقره، ۲ برنز) برای کاروان ورزشی ایران به ارمغان آورد و همین تعداد مدال باعثصعود کاروان ورزشی کشورمان در جدول رده بندی توزیع مدال ها شده بود.

دوومیدانی، ژیمناستیک، جودو و شنا با وجود فاصله بسیار زیادی که با سطح اول جهان دارند، نخستین گزینه های ممکن به نظر می رسند. ضمن اینکه باید به وزنه برداری هم در اوزان سبک، اهمیت بیشتری داده شود.

در مورد رشد ورزش، ژاپنی ها اصطلاح " شانه‌ای " را به کار می برند که منظور از آن، توجه و پیشرفت تمامب رشته های ورزشی به صورت یکسان در این کشور آسیایی است. شاید ورزش ما مجبور به الگوبرداری از کشور های موفق جهان باشد و شاید مجبور باشد مدارس تخصصی ورزش را احداثکند، اما به هر حال این تصمیم باید هر چه سریع تر و با بسترسازی و سرمایه گذاری مناسب اجرایی شود.

با حذف کشتی از المپیک ورزش ایران لطمات زیادی خواهد دید، چرا که کشتی رشته مدال آور و همواره امید کاروان اعزامی ما بوده است و نبود آن لطمات سنگینی به ورزش ما خواهد زد.

متاسفانه ما در شرایط کنونی از نظر بین المللی ورزش بیشتر متاثریم تا تاثیرگذار. ما حتی توان اینکه از حذف جام تختی از مسابقات جایزه بزرگ فیلا جلوگیری کنیم، را نداشتیم، چه برسد به اینکه بخواهیم با این اقدام کمیته بین المللی المپیک، مقابله کرده و یا موجی علیه آن راه بیاندازیم.