افکار- سؤال موسیالرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد از حمیدرضا حاجیبابایی، وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مورد بررسی قرار گرفت و نماینده بجنورد بعد از استماع پاسخ وزیر آموزش و پرورش از توضیحات وی قانع شد.

حمیدرضا حاجی بابایی در پاسخ به سؤال ثروتی درباره مجوز استخدام ۵ هزار نیروی آموزشی قرآنی و ۱۵ هزار مستخدم گفت: ما استخدام نیروهای آموزشی قرآنی را طبق مصوبه دولت انجام دادیم و هیچ شبهه‌ای درباره غیرقانونی بودن این کار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شرایط استخدام درباره همه نیروهای آموزشی قرآنی اجرا شده است، تصریح کرد: اگر نمایندگان فردی را معرفی کنند که شرایط درباره او اجرا نشده باشد بنده حاضرم پاسخگو باشم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بعد از مصوبه دولت، مقرر شد از افراد محلی برای خدمتگزار در مدارس تعیین کنیم و این کار طبق قوانین انجام شد و به تأیید کمیسیون تدوین مجلس نیز رسیده است.

نماینده مردم بجنورد در پاسخ به اظهارات وزیر آموزش و پرورش گفت: بحثما این است که اگر شما می‌خواستید معلمان قرآنی را استخدام کنید، چرا آگهی عمومی نکردید و یا برای استخدام معلمان قرآنی نامه‌ای با قید محرمانه صادر کردید.

وی با بیان اینکه استخدام معلمان قرآنی و خدمتگزاران مدارس باید طبق قانون خدمات مدیریت کشوری باشد، گفت: در ماده ۵۲ قانون خدمت مدیریت کشوری تصریح شده است که هر نوع به کارگیری افراد در دستگاه‌های اجرایی غیر از شرایط مندرج در ماده ۴۵ ممنوع است لذا لازم است آقای وزیر توضیح بدهند که اقدام وی برای استخدام معلمان قرآنی بر اساس کدام بند قانون بوده است.

وی با بیان اینکه سؤالش از وزیر آموزش و پرورش درباره معلمان قرآنی ملی است، ادامه داد: سؤال بنده این است که چرا در بین استخدامی‌های معلمان قرآن، لیسانس کشاورزی، فیزیک و شیمی وجود دارد؛ ممکن است آقای وزیر بگویند این افراد قاری یا حافظان قرآن بوده‌اند که باید گفت حافظ قرآن بودن برای معلم قرآنی شدن شرط کافی است نه شرط لازم.

نماینده مردم بجنورد در ادامه گفت: بنده از ۲۲ آذر درباره مشکلات معلمان قرآنی به رئیس مجلس و رئیس آموزش و پرورش نامه نوشتم، رئیس مجلس نامه بنده را به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع دادند و البته وزیر نیز قول پیگیری داد اما وعده‌ ایشان محقق نشد.

در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال نماینده بجنورد گفت: اینکه شما می‌گویید چرا نامه محرمانه داده‌اید به دلیل این است که این نامه در سیستم آموزش و پرورش منتشر شده و رسمی نبوده است.

وی افزود: آقای ثروتی می‌گوید لیسانس کشاورزی معلم قرآن ست، که اگر بنده هم از درست بودن این موضوع اطلاع داشته باشم بهتر است.

وزیر آموزش و پرورش درباره شرط کافی بودن حافظ قرآن برای معلمان قرآنی تصریح کرد: وقتی فردی در سطوح بین‌المللی حائز رتبه‌های بین‌المللی شده است و مدرک کامپیوتر دارد برای ما قابل قبول است چون فردی که رتبه بین‌المللی قرآن دارد می‌تواند خوب قرآن تدریس کند.

وی افزود: آقای ثروتی می‌گویند که ۲۲ آذر از بنده درباره خدمتگزاران سؤال کرده است حالا باید گفت با توجه به اینکه تا قبل از اول بهمن حتی یک مورد از این خدمتگزاران به کار گرفته نشده‌اند چطور می‌شود ایشان ۲۲ آذر از این موضوع مطلع بوده باشد البته ایشان حسن نیت دارد اما گاهی درباره اخبار باید تردید کرد.

وی همچنین به نیاز مدارس برای استخدام خدمتگزاران اشاره کرد و گفت: اکنون برخی از استان‌های ما خدمتگزار ندارند و لازم است این مشکل هم حل شود.

حاجی بابایی درباره حق‌التدریسی بودن معلمان نیز گفت: اکنون حتی یک حق‌التدریسی هم نداریم. در کشور حتی یک نفر حق‌التدریسی وجود ندارد و بنده رسما این موضوع را اعلام می‌کنم.

بعد از توضیحات وزیر به سؤال نماینده مردم بجنورد محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی امروز مجلس را به عهده داشت از ثروتی درباره قانع شدن یا نشدن از توضیحات وزیر پرسید که وی گفت: با توجه به اینکه مردم حضور پرشوری در راهپیمایی ۲۲ بهمن داشتند، اگر آقای وزیر قول بدهند برای استخدام معلمان آگهی عمومی بدهند بنده این موضوع را به رأی نمی‌گذارم.

باهنر با تشکر از نماینده بجنورد به دلیل قانع شدن از توضیحات وزیر آموزش و پرورش گفت: انشاء الله وزیر نیز با رعایت قانون فعالیت خود را ادامه خواهد داد.