افکار

«پنگوئن‌های جاسوس»(دوربین‌های طراحی شده یک محقق به شکل پنگوئن) توانسته‌اند تصاویر جذابی از زندگی خصوصی این موجودات را به ثبت برسانند که از آن جمله یک مهدکودک پنگوئنی است که برای اولین بار مورد مشاهده قرار گرفته است.

افکار -

دانشمندان مستندساز با پنهان کردن دوربین‌های خود در ۵۰ عروسک مشابه این پرندگان دریایی و تخم این پرندگان توانسته‌اند به آنها از همیشه نزدیکتر شوند.

این تصاویر برای یک مستند در حال ثبت بوده که به ترسیم یک سال از زندگی سه جمعیت پنگوئنی می‌پردازد و کیفیت‌هایی که این پرنده را به فداکارترین والدین دنیای حیوانات تبدیل کرده به نمایش می‌گذارند.

پنگوئن‌های جاسوس، از زندگی پنگوئن‌های امپراتور در قطب جنوب، پنگوئن‌های صخره‌پر جنوبی در جزایر فالک‌آیلند و گونه هومبولت در صحرای آتاکاما در پرو در حین پرورش فرزندانشان تصویر می‌گیرند.

محققان در حال حاضر دوربین‌های خود را درون مدلهای رباتیک شبیه به پنگوئن‌های واقعی هر گونه قرار داده‌اند. هر یک از این ربات‌ها می‌توانند تخم دوربین خود را برای فیلمبرداری از نگاه یک جوجه پنگوئن بر روی زمین بگذارند.

به گفته سازندگان مستند، کلید موفقیت این ماموریت‌های دوربین جاسوسی این است که دوربین‌ها به شکل خود پنگوئنها بوده و به گونه‌ای بی‌صدا، رفتارهای احساسی و جالب این موجودات را ثبت می‌کنند. این دوربین‌ها برای ترسیم چالش‌های سخت پیش روی پنگوئن‌ها از زمان خروج از دریا تا پرورش جوجه‌های آنها و بازگشت مجدد آنها به آب طراحی شده‌اند.

پنگوئنهای جاسوس در این مدت به مشاهده چالش‌های پیش‌روی پنگوئن امپراتور در برابر یخهای دریا و کولاکهای با سرعت ۱۴۴ کیلومتر در ساعت، شجاعت صخره پرها در برابر دریاهای توفانی و فرار هومبولتها از خفاشهای خونخوار پرو می‌پردازند.

این رباتها به قدری واقعی هستند که توسط شکارچیان مورد حمله قرار گرفته و تخمهای آنها توسط پنگوئن‌های دیگر مورد نگهداری قرار می‌گیرد.

نمونه‌های از رقابت سایر پنگوئنها با این ربات‌ها نیز وجود داشته که از آن جمله می‌توان به کتک خوردن این روبات‌ها از پنگوئن‌های حسود در زمان جلب توجه یک صخره پر و شکستن پای یک ربات دیگر در زمان هل داده شدن از روی صخره‌ها اشاره کرد.

پنگوئن‌های دوربین‌دار قادر به راه رفتن و برگشتن به شکل عادی پس از افتادن بوده و در چشمهای خود از دوربین برخوردارند. همچنین این ربات‌ها می‌توانند تخم‌گذاری کرده و دوربین‌ها را به این شکل در سطح زمین قرار دهند.

ربات‌ها در این ماموریت به ترتیب زیر توزیع شده‌اند:

امپراتور: ۱۷ دوربین جاسوسی در کل شامل یک دوربین امپراتور، یک دوربین پنگوئن، یک دوربین جوجه، هشت تخم دوربین، دو دوربین برفی متحرک و چهار دوربین برفی ثابت

صخره‌پر: ۱۸ دوربین جاسوسی در کل شامل یک دوربین پنگوئنی قدم‌زن، سه دوربین پنگوئنی ثابت، هشت تخم پنگوئن دوربینی، یک دوربین سنگی، یک دوربین پنگوئن زیرآبی، هشت دوربین سنگی ثابت و یک دوربین سنگی زیرآبی

هومبولت: ۱۵ دوربین جاسوسی در کل شامل یک دوربین پنگون زیرآبی، یک دوربین پنگوئن قدم‌زن، سه دوربین پنگوئن ثابت، هشت تخم دوربین و سه دوربین جاسوسی ثابت

این مستند توسط فردریک اولیور ۳۶ ساله، دانشمند و فیلمبردار فرانسوی - استرالیایی و مارتین پاسینگهام ساخته شده که نتیجه یک سال کار آنها در قطب جنوب برای جمع‌آوری این تصاویر است. این محققان برای ثبت زندگی پنگوئنهای امپراتور حتی دماهای منفی ۳۰ درجه سانتیگراد را نیز تحمل کرده‌اند.

آنها پس از هشت ماه توانستند بیش از ۱۰۰۰ ساعت تصویر از رفتارهای خصوصی پنگوئنها از جمله رفتار جوجهربایی مادههای افسرده بدون فرزند و جنگ میان رقبای عشقی پنگوئنی را به تصویر بکشند.

کد خبر: 193300