اعلام دلیل حذف کشتی از بازیهای المپیک
افکار -

روزبه وثوق احمدی عضو کمیته انضباطی فدراسیون جهانی کشتی(فیلا) ‌ ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: پیش از این هم بارها اعلام شده بود که کمیته بین المللی المپیک قصد دارد برای جذاب کردن این رشته دست به تغییراتی بزند که البته قرار بود هرگونه تغییر و تصمیم با هماهنگی و همکاری فیلا صورت گیرد. به عنوان مثال گفته می شد قرار است کشتی از ۷ وزن به ۵ وزن در بازیهای المپیک کاهش یابد و یا تغییرات مختلفی که برای جذب مخاطب و تماشاگر بیشتر در دستور کار IOC بود.

وی تصرح کرد: تصمیم اخیر کمیته بین المللی المپیک بسیار عجیب و شوکه کننده بود، چرا که بدون هیچ مقدمه ای با قاطعیت از حذف تمامی اوزان کشتی آزاد و فرنگی از المپیک خبر می داد. البته برخی منابع آگاه از دلایلی دیگری نام برده اند که از آن جمله می توان به تماس و درگیری بیش از اندازه بدنی در رشته کشتی و عدم تمایل اسپانسرهای مالی برای توجه و تبلیغ در این رشته است.

عضو کمیته انضباطی فیلا به اعتراض گسترده کشورهای صاحب نامه کشتی و حتی دیگر کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: این خبر باعثاعتراض شدیدی بسیاری از کشورهای صاحب نامه کشتی از جمله ایران، روسیه و امریکا شد و حتی متولیان ورزش آلمان نیز به این مساله اعتراض جدی داشتند. ضمن اینک با بررسی تمامی سایت های ورزشی و حتی اجتماعی دنیا می توان به وضوح مشاهده کرد که نتایج نظرسنجی ها هم به سود کشتی است و اکثر مردم و مسئولان ورزشی جهان به این نکته معترض شدند.

وثوق احمدی در خاتمه ادامه داد: مسئولان فیلا در نظر دارند به زودی در نشست هیات رئیسه فدراسیون جهانی در تایلند این مساله را بطور جدی بررسی کنند که البته گفته می شود حذف احتمالی کشتی از بازیهای المپیک ۲۰۲۰ باید یکبار دیگر در نشست مجمع IOC در سپتامبر ۲۰۱۳ در آرژانتین مورد بررسی و رای گیری نهایی قرار گیرد.

مسئولان کمیته بین المللی المپیک در اقدامی غافلگیرکننده رشته کشتی، یکی از کهنترین ورزشها را از المپیک ۲۰۲۰ حذف کردند. این تصمیم در حالی گرفته شد که ورزش ایران اکثر موفقیت هایش در المپیک های گذشته را در رشته کشتی فرنگی و آزاد کسب کرده است.