مذاکرات ایران و آژانس پایان یافت
افکار

- هنوز خبری از جزییات این نشست منتشر نشده است.

هرمان‏ ‏ناکار‏تس‏ - معاون‏ ‏یوکیا‏ ‏آمانو‏ ‏ - در راس هیات‏ ‏فنی‏ ‏و‏ ‏کارشناسی‏ ‏آژانس‏ ‏بین‏‌المللی‏ ‏انرژی‏ ‏اتمی‏ ‏بامداد چهارشنبه وارد‏ ‏تهران‏ ‏شد.

علی‏‌اصغر‏ ‏سلطانیه‏، ‏نماینده‏ ‏دائم‏ ‏ایران‏ ‏در‏ ‏آژانس‏ ‏بین‏‌المللی‏ ‏انرژی‏ ‏اتمی‏ ‏ریاست‏ ‏هیات‏ ‏ایرانی‏ ‏را‏ ‏بر‏ ‏عهده‏ ‏دارد.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان انرژی اتمی ایران صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد مذاکرات ایران با آژانس گفت: این گفت‌وگوها ادامه دارد و بسته نمی‌شود و ادامه خواهد داشت تا به یک نتیجه معقول با آژانس دست پیدا کنیم.

فریدون عباسی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که بازرسان آژانس و تعدادی از دیپلمات‌های غربی قصد بازدید از سایت پارچین را مطرح کرده‌اند، گفت: پارچین یک سایت هسته‌یی نیست و ما این را بارها تکرار کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که آن‌ها ابهاماتی را در مورد سایت پارچین مطرح می‌کنند و ما در مورد رفع این ابهامات گفت‌وگو می‌کنیم، گفت: آن‌ها برای ادعاهایی که در مورد پارچین مطرح می‌کنند باید مدارک لازم را ارائه کنند و اگر سندی دارند آن را بیان کنند. ما این را بارها گفته‌ایم که اگر مدرکی دارند آن را نشان دهند، اما امتناع می‌کردند.

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: هیچ موضوعی در مورد بازدید از سایت پارچین و یا سایت دیگر در حال حاضر مطرح نیست و ما گفت‌وگو می‌کنیم که امیدواریم به یک چارچوب منطقی برسیم.

عباسی گفت: برای آن‌ها شرایط عوض شده و در گفت‌وگوها معقولانه‌تر برخورد می‌کنند و امیدواریم در مورد این مسائل منطقی برخورد کنند و حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسند و در مورد ابهامات نیز مدارک ارائه دهند در آن صورت ما پاسخ آن‌ها را می‌دهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: هیچ موضوعی در مورد بازدید از سایت پارچین و یا سایت دیگر در حال حاضر مطرح نیست و ما گفت‌وگو می‌کنیم که امیدواریم به یک چارچوب منطقی برسیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در مورد نشر اطلاعات محرمانه‌ای پرونده هسته‌یی ایران و حفاظت نامناسب در مورد این اطلاعات از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و این که آیا ایران با توجه به شکایتی که کرده پاسخی دریافت کرده یا خیر؟ گفت: ما پاسخ مناسبی در مورد این اعتراضات دریافت نکرده‌ایم و اعتراض در این زمینه داشتیم. اخیرا نماینده ما اعتراض دیگری داشت در مورد منتشر شدن خبر نصب ماشین‌های سانیتفیوژهای جدید در برخی از رسانه‌ها و اینکه چرا اطلاعاتی که به آژانس می‌دهیم توسط برخی در آژانس به نشریات داده می‌شود و منتشر می‌شود.

وی افزود: برخی از کارمندانی که در آژانس فعالیت می‌کنند از خود آژانس حقوق نمی‌گیرند و از کشورهای خود حقوق می‌گیرند و در واقع این کارمندان به آژانس کمک می‌کنند و وابستگی به کشور خود دارند در آژانس افرادی از ملیت‌های گوناگون حضور دارند و بعضا این اطلاعات را در اختیار کشورهای خود و یا سرویس‌های امنیتی قرار می‌دهند و باید از این موضوع جلوگیری شود و ما به آقای آمانو در این ارتباط حذر داده‌ایم.

وی افزود: ما بزرگترین امتیازی که به آژانس داده‌ایم که در مورد pmd(ابعاد احتمالی نظامی) گفت‌وگو کنیم و این دلیل نمی‌شود که ما بی‌جهت اطلاعات کشورمان و سایت‌های نظامی و مکان‌های حساس را در اختیار آژانس قرار دهیم چرا که آنجا جایی مطمئن برای این اسناد و اطلاعات نیست و باید به این موضوع توجه کنیم.

رییس هیات مذاکره‌کننده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران گفت که وی و هیات همراهش در گفت‌وگوهای ۱۳ فوریه(۲۵ بهمن) در تهران برای حل موضوعات مهم مرتبط با برنامه انرژی هسته‌یی ایران «به سختی کار» خواهد کرد.

هم‌چنین هرمان ناکارتس، روز سه‌شنبه پیش از ترک وین به مقصد تهران گفت که هدف آژانس «نهایی کردن سند رویکرد ساختاری» برای حل «موضوعات برجسته» در زمینه فعالیت‌های انرژی هسته‌یی ایران است.

به گزارش شبکه خبری پرس تی وی، رییس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: ما مذاکرات خوبی خواهیم داشت.

ایران همچنین قرار است در ۲۶ فوریه (۸ اسفند) دور جدیدی از گفتوگوها را با گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در قزاقستان برگزار کند.