افکار

- هفته نامه فرایتاگ نوشت: رهبر انقلاب ایران آیت الله خامنه ای در یک سخنرانی به موضوع، به اصطلاح آمادگی آمریکا برای گفتگو، پرداخت. دیگر نکته تازه ای نیست که بگوییم حرف های رهبر ایران عمداً در رسانه های غربی ناقص پخش می شود. در نتیجه تعجبی ندارد که این بار نیز بخش بزرگی از مطبوعات غربی چنین کردند.

این نشریه در گزارش خود با عنوان «چرا حرف آمریکایی ها را باور نمی کنند، می نویسد: هفته گذشته جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس امنیت مونیخ گفت آمریکا هنوز آماده است به دیپلماسی فرصت بدهد و البته اضافه کرد که «این پنجره، نامحدود باز نخواهد ماند» اما کوتاه زمانی بعد از کنفرانس و قبل از اینکه حکومت ایران موضعی بگیرد، این کشور دچار تحریم های بیشتر غرب شد. بانیان این تحریم ها که از جمله قرار است فروش نفت ایران را سخت تر کنند، چون همیشه در واشنگتن نشسته اند از اینرو باید به عنوان ناظر از خود بپرسیم اصولاً پیشنهاد مذاکره آمریکایی ها تا چه میزان جدی بوده است؟

فرایتاگ می نویسد: آیت الله خامنه ای جوابی قاطع به این بازی آشکار داد. البته این جواب هیچ ارتباطی با عنوان های خبری چون «ایران پیشنهاد صلح را قاطعانه رد کرد» ندارد. به گفته او آمریکایی ها باید «حسن نیت» داشته و «صادق» باشند.

نشریه آلمانی می افزاید: در غرب با علاقه این برداشت را ارایه می دهند که حرف های رهبر عالی ایران نفرت پراکنی عقیدتی است. آنانی که فارسی می دانند یا ترجمه های بی طرف را خوانده اند می دانند که این گونه نیست. رهبر ایران تأکید کرد، «مذاکرات تنها از موضع برابر می تواند شکل بگیرد و نه همراه تهدید». از این گذشته آمریکا در سال های گذشته نیز نظاره گر ترور دانشمندان ایرانی از جمله فیزیکدان های هسته ای بوده است.

در ادامه این تحلیل خاطرنشان شده است: رهبر عالی ایران می گوید آمریکایی ها تنها نوعی برگ برنده می خواهند. به باور او علت این امر به ویژه آن است که سیاست خارجی آمریکا در منطقه کاملاً شکست خورده است. اکنون قرار است به جامعه جهانی این برداشت را دهند که حسن نیت دارند. چگونه می توان در چنین پیشنهادی صداقت و حسن نیت دید در حالی که همزمان ایران را تحریم می کنند؟

فرایتاگ در ادامه نوشت: در رسانه های غربی اصولاً صحبت از «تحریک های» رهبر ایران است که تنها به ادعای آنها دنبال «ایجاد درگیری» است. به جای این ادعا بهتر است از خود بپرسند چرا ایران به چنین مذاکراتی اعتماد ندارد. آمریکا در ایران حسن شهرت ندارد. روزگاری کودتای نظامی علیه محمد مصدق سازماندهی کردند گرچه وی به آمریکا اعتماد کرده بود. سپس محمدرضا شاه دیکتاتور را علم کردند و نظاره کردند او چگونه ملتش را غارت و سرکوب می کند. اکنون صحبت از مذاکرات صلح است در حالی که همزمان همچنان می خواهند ملت ایران را با تحریم ها فلج کنند؛ صرفنظر از موارد جنایت علیه دانشمندان ایرانی.

نشريه آلماني در پايان نوشت: هيچ انسان عاقلي در چنين حالتي به چنين طرف مذاكره اي اعتماد نخواهد كرد. به جاي اينكه صداقت نشان دهند همچنان به سياست ارعاب ادامه مي دهند. نيازي نيست كه حكومت ايران باشيد تا مخالف اين مطلب باشيد زيرا موضوع مشخص است. براي اين كار تنها نگاهي به تاريخ كافي است.