افکار- دکتر مسعود نیلی در دومین دوره همایش سیاستهای پولی، چالشهای بانکداری و تولید بررسی میکند.

چالش‌های اقتصاد ایران در دوره کاهش درآمدهای نفتی
درآمدهای نفتی نقش مهمی در سیاست‌گذاری اقتصادی داشته است. در ۶ دهه گذشته نقش و کارکردهایی که دولت‌ها با برخورداری از درآمدهای نفتی داشته‌اند به روش توزیع این درآمدها محدود شده است.

با توجه به تحولات اخیر در اقتصاد ایران که عمدتا با اعمال محدودیت‌های تجاری همراه شده است؛ نوسان‌هایی نیز در میزان درآمدهای نفتی نیز به وجود آمده است. این نوسان پس از آن صورت گرفت که تا چندی قبل درآمدهای نفتی افزایش قابل‌توجه یافته بود.

به‌دنبال کاهش درآمدهای نفتی پیش‌بینی می‌شود نقش نفت و دولت در اقتصاد ایران دستخوش تغییر شود. برخی کارشناسان معتقدند ممکن است بخش قابل‌توجهی از اتفاقات اخیر ماندگار باشد. به همین دلیل، این کارشناسان اعتقاد دارند که نقش نفت و درآمدهای نفتی و اختیارات دولت در این درآمدها، نیازمند تغییرات اساسی است. با این حساب، به نظر می‌رسد که بیش از هر چیز رفتار دولت‌ها با بحثمهمی به نام «درآمدهای نفتی» باید تغییر کند.

دکتر مسعود نیلی رییس گروه اقتصاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در دومین همایش «سیاست‌های پولی، چالش‌های بانکداری و تولید» با نگاه ویژه‌ای به این موضوع که حاصل شرایط جدید به وجود آمده در اقتصاد ایران است؛ به بررسی مشکلات اقتصاد ایران می‌پردازد. در سخنرانی دکتر مسعود نیلی که با عنوان «چالش‌های میان‌مدت و بلند‌مدت اقتصاد کشور در شرایط کاهش درآمدهای نفتی» انجام خواهد گرفت؛ این اقتصاددان به تبیین شرایط جدید پیش روی اقتصاد ایران خواهد پرداخت. دکتر نیلی در این سخنرانی با بررسی و معرفی شرایط جدید الزامات سیاست‌گذاری در این دوره را مطرح خواهد کرد.

در دومین دوره همایش سیاستهای پولی، چالشهای بانکداری و تولید که با موضوع راهبردی بازسازی نظام پولی و صنعتی هفتم و هشتم اسفندماه سال جاری برگزار میشود؛ علاوهبر سخنرانی ريیسکل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی، پنج کارگاه آموزشی در حوزه بانکداری الکترونیک، سناریوهای پیشروی بازار ارز، اعتبارات اسنادی و بازار آتی سکه و طلا برگزار خواهد شد. علاقهمندان به حضور در این همایش، میتوانند با شماره تلفن ۸۷۷۶۲۴۳۰ تا ۳۳ (کد تهران) تماس حاصل کنند. وبسایت این همایش نیز به آدرس www.events.den.ir پاسخگوی اطلاعات بیشتر به علاقهمندان است.