افکار

- یک مسئول بلندپایه آمریکایی گفته که آمریکا به آرامی و احتیاط عملیات نظر سنجی از تشکیلات خودگردان فلسطینی را در خصوص این طرح آغاز کرده است که امکان دارد در سفر آینده «باراک اوباما»، رئیس­جمهوری آمریکا به منطقه مطرح شود.

این منابع ادامه دادند، رئیس­ جمهور آمریکا امیدوار است فلسطینی­ها را درباره اهمیت تلاش در چارچوب این طرح متقاعد کند و اوباما این طرح را بهترین نقشه راه برای رسیدن به آن چیزی می­­داند که دو طرف امید دستیابی به آن را دارند.
طبق گفته این منابع، شماری از کشورهای عربی همپیمان آمریکا احتمالا از برخی بندهای این طرح مطلع شده ­اند.

طبق این گزارش، توقف اعلام نشده شهرک­ سازی در کرانه باختری، همزمان با برداشتن گام­های حسن نیت برای اعتمادسازی بین اسرائیلی­ ها و تشکیلات خودگردان فلسطینی و سپس از سرگیری مذاکرات مستقیم برای رسیدن به تفاهم، بخش‌هایی از طرح مذکور است.

از سوی دیگر، یک دیپلمات بلندپایه آمریکایی گفت، اوباما در سفر آینده به منطقه در جهت دستیابی به آنچه که وی صلح نامید، بین اسرائیل و فلسطینیان تلاش می­کند.

این دیپلمات مدعی شد، باراک اوباما به طرف فلسطینی تعهد خواهد داد که هرگونه توافق انتقالی با تضمین­های ریاست­جمهوری آمریکا همراه خواهد بود.

در این میان، هیئتی فلسطینی روز یکشنبه(۱۷ فوریه) برای اعلام موضع فلسطینی­ها درخصوص مذاکرات سازش با اسرائیل و راه­های موفقیت آن عازم آمریکا شد.

سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرد، صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینیها محمد آشتیه، عضو هیئت مذاکره کننده فلسطین در این هیئت حضور دارند