افکار

- با دستیابی ایالات متحده آمریکا به تکنولوژی استخراج و فراورش ذخایر نامتعارف گاز طبیعی(شیل گاز)، قیمت این حامل انرژی در بازارهای آمریکا، اروپا و آسیا با کاهش قابل توجه ای روبرو شده است.

بر این اساس آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین واردکننده گاز این روزها قصد آغاز صادرات محموله های LNG را دارد و همزمان در کشورهایی همچون قطر، استرالیا، روسیه، آنگولا، موزامبیک و برخی از کشورهای آفریقایی طرح های جدیدی به منظور افزایش ظرفیت تولید LNG جهان در دستور کار قرار گرفته است.

همزمان با کاهش قیمت گاز برخی از کشورهای جهان همچون چین، هندوستان، اکراین، بلغارستان و لیتوانی به عنوان کشورهای فاقد ذخایر گاز طبیعی قراردادهایی برای استخراج گاز از ذخایر نامتعارف امضا کرده اند، از این رو کاهش شدید قیمت گاز به یکی از مهمترین دغدغه های تولیدکنندگان بزرگ گاز جهان تبدیل شده است.

از سوی دیگر با تصمیم اعضای مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز در پایان چهاردهمین نشست وزارتی این مجمع مطابق با ترتیب حروف الفبا، ایران به عنوان رئیس دوره‌ای نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال ۲۰۱۳ میلادی انتخاب شده است.

برنامه ایران برای ریاست بر مجمع کشورهای صادرکننده گاز


رستم قاسمی وزیر نفت در گفتگو با مهر درباره مهمترین سیاست ایران بریا ریاست بر مجمع کشورهای صادرکننده گاز، گفت: دستیابی به یک قیمت واقعی برای گاز طبیعی مهمترین موضوع بوده که آن را به صورت جدی دنبال و پیگیری می کنیم.

این عضو کابینه دولت دهم با یادآوری اینکه باید برای گاز یک قیمت واقعی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: بر این اساس مذاکراتی با کشورهای بزرگ تولیدکننده و صادرکننده گاز طبیعی انجام خواهد شد.

رئیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز با تاکید بر اینکه دوران تولید و فروش گاز ارزان به پایان رسیده است، اظهار داشت: امیدوارم پس از مذاکره با کشورهای بزرگ تولید و صادرکننده گاز به یک جمع بندی نهایی درباره تعیین قیمت گاز دست یابیم.

به گزارش مهر، برای سال ۲۰۱۳ میلادی پس از واگذاری میزبانی سران کشورهای صادرکننده گاز به روسیه، میزبانی نشست وزارتی این مجمع گازی به ایران واگذار شده است تا دست صنعت گاز کشور هم از عضویت در مجمع کشورهای صادرکننده گاز خالی نماند.

علیرضا نیکزاد سخنگوی وزارت نفت اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه با دستور وزیر نفت، کمیته کاری برگزاری این میزبانی در سطح وزارت نفت تشکیل شده است، گفته است: ایران به زودی پیشنهاد خود را به دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز و برخی از سرفصل های اجرایی را ارائه می کند.


ایران به دنبال قیمت منطقی برای گاز است

محمود خاقانی در گفتگو با مهر با بیان اینکه ایران همواره بهدنبال قیمت های منطقی برای گاز طبیعی و نفت خام است، گفت: قیمت گاز باید به گونه ای تعیین شود که منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز حفظ شود.

این کارشناس اقتصاد انرژی با اعلام اینکه باید تولید گاز برای تولیدکنندگان دارای صرفه اقتصادی باشد، تصریح کرد: با سقوط فعلی قیمت گاز و افزایش هزینه کالا و تجهیزات برای توسعه میادین گازی، قیمت‌های فعلی پاسخگوی هزینه‌های تولید نیست.

به گزارش مهر، طرح تاسیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۱۰ بهمن سال ۱۳۸۵ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت وقت روسیه مطرح شد.

در نهایت با تاسیس این مجمع جهانی گاز ابتدا مقر دائمی دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز به قطر و سپس " لئونید بوخانوفسکی " نامزد روسیه هم به مدت دو سال به عنوان دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز انتخاب شد.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده(ال. ان. جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و عمان که آبان ماه گذشته به جی یی سی اف پیوست، از اعضای این مجمع جهانی به شمار می روند.

در حال حاضر ۱۱ کشور به عنوان عضو و سه کشور ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور دارند که کشورهای عضو ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال.ان.جی) را در اختیار دارند.