افکار

- با شروع معاملات هفته کاری جدید بازارهای جهانی، قیمت هر اونس طلا در یک ساعت ابتدایی داد و ستدها بیش از ۵ دلار بالا رفت و به ۱۶۱۵ دلار و ۲۰ سنت رسید.

این رشد پس از آن رخ داد که یورو باز هم در برابر دلار تضعیف شد. افت ۱۲ صدم درصدی ارزش برابری یورو در برابر دلار امریکا پس از آن رخ داد که خبر کاهش رشد اقتصادی منطقه یورو در سه ماه پایانی ۲۰۱۲ میلادی منتشر شد.
البته بازگشت معامله گران آسیایی از تعطیلات سال نوی قمری نیز در افزایش خرید طلا بی تاثیر نبود.
امروز اولین روز کاری بازر جهانی طلا پس از انتشار بیانیه گروه بیست در محکومیت ادامه جنگ ارزی نیز هست. جنگ ارزی با وجود آن که به دلیل اعمال سیاست های انبساطی در بازار های مالی زمینه رشد قیمت طلا را فراهم می کرد ولی تشدید آن موجب شده بود تا دلار سیر صعودی ارزش برابری خود را در مقابل ارزهای عمده جهان با شتاب روز افزون بار دیگر از سر گیرد. بر این اساس افزایش ابعاد جنگ ارزی در میان سایر کشورهای عضو گروه بیست و نیز سیاست های انبساطی تر آنها در مقایسه با بانک مرکزی آمریکا در عمل موجب کاهش قیمت طلا شده است.
بر این اساس کارشناسان در انتظار تاثیر جمع بندی صورت گرفته از سوی سرمایه گذاران در خصوص نتایج برگزاری نشست این گروه در مسکو در ادامه معاملات امروز هستند.
تاثیری که به نظرمی رسد با کاهش قیمت اونس طلا تا ۱۶۱۳ دلار و ۹۰ دلار با آغاز ساعت دوم معاملات امروز در حال بروز است.
روندی که از سوی سرمایه گذاران با نگرانی پیگیری می شود، چرا که رویترز به نقل ازکارشناسان نوشته است:
" در صورتی که قیمت طلا نتواند به سطح ۱۶۴۰ دلار در هر اونس بازگردد احتمال دارد قیمت آن به محدوده ۱۵۲۵ تا ۱۵۵۰ دلار عقب نشینی کند. "

شورای جهانی طلا نیز در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده که میزان تقاضای خرید طلای جهان برای اولین بار از سال ۲۰۰۹میلادی، در سال ۲۰۱۲ حدود ۴ درصد کاهش یافته و ادامه همین امر می تواند موجبات نوسان قیمت طلا در محدوده فعلی را فراهم کند.