دلایل افزایش قیمت پیاز و سیب زمینی
افکار -

مصطفی دارائی نژاد اظهار کرد: روزانه در حدود ۱۴۰ تن پیاز و سیب زمینی از جیرفت به عراق صادر می‌شود.

وی ادامه داد: صادرات پیاز و سیب زمینی باعثافزایش قیمت ۱۰ درصدی این دو محصول شده است، به طوری که در میادین میوه و تره‌بار پیاز درجه یک کیلویی ۱۰۰۰ تومان و سیب زمینی کیلویی ۶۰۰ تومان به فروش می رسد.

او با اشاره به سود پنج تا ۳۰ درصدی مغازه‌دار گفت: خرده فروشان میوه و سبزیجات بیش از ۳۰ درصد سود بر‌می‌دارند و در حال حاضر پیاز را با قیمت کیلویی ۱۸۰۰ تومان به فروش می رسانند.

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار یادآور شد: نظارت و بازرسی میوه برعهده سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان است که البته آن هم به صورت سرکشی هر روزه از مغازه‌ها نیست.

او با اشاره به عرضه سیب و پرتقال در اسفندماه گفت: تا کنون قیمت این دو محصول اعلام نشده وقیمت روز پرتقال کیلویی ۱۲۰۰ تومان است و باید قیمتی که برای این دو محصول اعلام می شود از قیمت روز آن بیشتر نباشد تا روند منظم بازار را برهم نزند.

وی افزود: از ۲۵ اسفند افزایش قیمت به دلیل افزایش تقاضا خواهیم داشت که روند منطقی آن در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان در هر کیلو است و اگر بیش از این مقدار افزایش قیمت مشاهده شود غیر منطقی است.

دارائی نژاد با اشاره به عدم واردات نارنگی گفت: با واردات نارنگی به دنبال کاهش قیمت آن در شب عید بودیم که نارنگی پاکستانی توانایی آن را داشت در تنظیم بازار به ما کمک کند.

وی بیان کرد: قیمت نارنگی بندرعباس در حال حاضر کیلویی ۴۰۰۰ تومان است که هزار تومان بیشتر از قیمت اصلی آن به فروش می رسد و باید بازار طوری باشد که همه مردم توان خرید میوه شب عید را داشته باشند.

او یادآور شد: نارنگی تولید داخل نیاز شب عید را تامین می کند اما نگران آن هستیم که حجم نارنگی موجود که تنها نیازگوی شب عید است با افزایش قیمت مواجه شود. به نظر می رسد با این روند نارنگی در شب عید کیلویی ۵۰۰۰هزار تومان به فروش رسد.

رئیس اتحادیه میادین میوه و ترهبار در پایان گفت: نارنگی تخم پاکستانی و پاکستانی در صورت واردات با قیمت کیلویی ۲۰۰۰ تومان یه فروش خواهد رسید.