روزگار یک افشین در سرزمین امپراتور
افکار -

تولد ۴۴ سالگی مربی‌ای که از کره‌جنوبی آمده بود. کیک یک زمین فوتبال بود یک طرفش عروسک‌های قرمز چیده بودند و طرف دیگرش عروسک‌های آبی. نتیجه بازی هم ۳ - صفر به نفع قرمز‌ها شده بود. شیثرضایی روی صورت قطبی کیک می‌مالید، مرزبان خامه کیک را بیشتر می‌کرد و استیلی هم با دسته گل رز قرمزی که در دست داشت و هدیه آورده بود، لبخند‌های دوستانه‌ای تحویل سرمربی محبوب می‌داد.

روزگار افشین در ژاپن

درگیر ودار مسابقات لیگ‌برتر پنج سال قبل. امپراتور سکو‌هاِی قرمز، در حالی کارد را به قسمت آبی‌های کیک می‌زد که خودش هم تصوری از قهرمانی نداشت. او از قلب شیر حرف می‌زد اما تیمش پر بود از حاشیه‌هایی که اطرافیان درست می‌کردند و می‌خواستند سهم بیشتری در همه چیز داشته باشند. از آدم‌های داخل آن عکس‌ها در این پنج سال کلی حرف زده شده. شیثرضایی که به خاطر منشور محروم شد، مرزبان را به دلایلی ویژه از سپاهان اخراج کردند، حمید استیلی که با حمله سکو‌های قرمز کنار رفت و احمدی هم به همان جایی رفت که آمده بود. از بین همه آنها فقط افشین قطبی است که مستقیم در فوتبال فعالیت می‌کند.

سرمربی فوتبال که انگار از همه دوروبری‌هایش فوتبالی‌تر بود که توانست در فوتبال بماند. آن هم نه در ایران که در جی لیگ ژاپن. هفته قبل افشین قطبی ۴۹ ساله شد. تولدش را در باشگاه شیمیزو جشن گرفتند و عکس‌هایش هم منتشر شد. حالا دوباره همه در مورد افشین قطبی می‌پرسند. مردی که سال اول افسانه شد، افسانه‌ای که سال دوم شکست، افسانه شکسته‌ای که ۵ سال بعد در بهترین لیگ آسیا مربیگری می‌کند.


استارت در شرق دور

«هوب … هوب» افشین قطبی هنوز هم همین کلمات را در زمان تمرین تکرار می‌کند. کلماتی که باید بازیکنان تیمش را برای ادامه تمرینات هیجان زده کند. شیمزو اس‌پالس خودش را برای فصل ۲۰۱۳ آماده می‌کند؛ فصلی که شاید آخرین فرصت افشین قطبی باشد برای اینکه بتواند تیمش را تکانی بدهد. تیمی که بحران زده به سرمربی ایرانی تحویل داده شد تا نسلی ویژه برای سال‌های بعد داشته باشد.

او در دو سال اخیر یک بار تیمش را در جدول به جایگاه دهم رساند و بار دیگر این تیم را نهم جدول کرده. این شاید برای یک مربی کارنامه ویژه‌ای نباشد اما کسانی که از حقایق لیگ ژاپن و باشگاه شمیزو خبر دارند، خوب می‌دانند که افشین قطبی برای این تیم زحمت زیادی کشیده و نتیجه‌ای که گرفته خیلی هم بد نیست. برای همین هم مدیران باشگاه شمیزو امسال قراردادش را تمدید کردند اما همه برای ۲۰۱۳ انتظار دارند تلاش‌ها به نتیجه برسد، تلاش‌هایی که از سال ۲۰۱۰ آغاز شده.


تاریخ سازی با امپراتور

روز‌های بحرانی شیمیزو شروع می‌شدند. برای تیمی که از سال ۹۱ تشکیل شده و دو مقام سومی و یک نایب قهرمانی در لیگ دارد، مقام ششم رتبه قابل دفاعی نیست. سال ۲۰۱۰ اما وضعیت شیمیزو اینطور بود. آنها سال ۹۹ برای آخرین بار رتبه دوم را تجربه کرده بودند و بعد از آن هم ۳ بار رتبه چهارم را کسب کرده بودند. این بهترین انگیزه برای مدیران شیمیزو بود که همه چیز را تغییر دهند. تیم پرستاره شیمیزو در سال ۲۰۱۰ تعدیل شد. همه ستاره‌‌ها از این تیم رفتند و بازیکنان جوان جایشان را گرفتند.

اندیشه جدید مدیران ژاپنی استفاده از یک مربی پایه‌ای خوب بود که فوتبال آسیا را هم می‌شناسد. افشین قطبی بهترین گزینه برای آنها به نظر می‌رسید. او که در کارنامه‌اش دستیاری مربیان بزرگ هلندی را داشت، سرمربیگری تیم قهرمان لیگ ایران و تیم ملی ایران را تجربه کرده بود و با نسل جدیدی که در تیم‌ملی ایران به بازی می‌گرفت، شانس خود را بیشتر هم می‌کرد. قرارداد با تیم ژاپنی قبل از پایان قرارداد با تیم‌ملی بسته شد. مدیران تیم ژاپنی در حالی این تصمیم را گرفتند که تیمشان در اوج محبوبیت بود.


فصل ۲۰۱۱ برای قطبی با رتبه دهم تمام شد. گل‌های خورده زیاد نکته منفی تیم افشین بود. آنها در ۳۴ بازی ۴۵ امتیاز کسب کردند. تعداد گل‌های خورده بیش از ۱ گل در هر بازی ۵۱ و گل‌های زده کمتر از یک گل در هر بازی ۴۲ توضیح خوبی برای این شرایط بود. در پایان فصل هنوز رفتن یا ماندن سرمربی ایرانی مشخص نبود که ماجرای پیشنهاد کره‌جنوب مطرح شد. سایت گل اعلام کرد که افشین قطبی از تیم‌ملی کره‌جنوبی پیشنهاد سرمربیگری دارد. خبری که هیچ وقت تایید نشد اما در نهایت قطبی با پیشنهاد تمدید قرارداد مواجه شد و در تیم ژاپنی ماند.


فصل ۲۰۱۳ فصل شکوفایی؟
با‌وجود اینکه شیمیزو اس‌پالس تیمی که قطبی هدایتش را برعهده دارد، برخلاف باشگاه‌های بزرگی نظیر ناگویا اوساکا، یوکوهاما مارینوس یا اوراواردز دارای منابع مالی بزرگ نیست اما تیم ریشه‌داری است و محبوبیت زیادی دارد. از آنجایی که بسیاری از تیم‌های بزرگ ژاپنی در حال حاضر در دوره گذار به سر می‌برند و شرایط مطلوبی ندارند فرصت ایده‌آلی برای اس‌پالس ایجاد شده تا سری میان سر‌ها در آورد. مردم شهر عاشق این باشگاه هستند.

قطبی درباره وضعیت تیمش میگوید: ما از لحاظ مالی نمیتوانیم با باشگاههای بزرگ ژاپن رقابت کنیم. به همین دلیل مجبوریم با به کارگیری بازیکنان جوان یک راهبرد طولانی مدت طرحریزی کنیم تا بتوانیم دورن و بیرون از زمین باشگاه خوبی بسازیم. بازیکنان ما با جلسه تمرین و مسابقه پیشرفت میکنند و ما در حال حاضر یک مدعی جدی هستیم. عکسهای زیادی از تمرینات اسپالس منتشر شده . این تیم خریدهای ویژهای داشته و امید دارند که امسال سهمیه لیگ قهرمانان را به دست بیاورند. قطبی برای سال سوم امید زیادی به کسب رتبه او تا سوم جی لیگ دارد. رتبهای که اندازه او را تا حد یک مربی درجه اول آسیایی بالا میبرد.