افکار

- حامد برکاتی امروز در نشست خبری هفته سلامت مردان اظهار داشت: آمارهای علمی نشان می‌دهد مردانی که در خانواده خود خواهر، مادر، همسر و فرزند دختر دارند از نظر بلوغ روانی در وضعیت بهتری نسبت به مردان دیگر به سر می‌برد.

وی با اشاره به اینکه تا سن ۶ سالگی جنسیت کودک تأثیر چندانی در ارائه خدمات ندارد گفت: اما برخی خدمات مانند ختنه کودکان پسر بسیار حائز اهمیت است و به خانواده‌ها توصیه می‌شود که ختنه در سنین نوزادی اتفاق بیافتد که هم از لحاظ ترمیمی و از لحاظ درد عوارض کمتری دارد.

برکاتی عدم نزول بیضه در نوزادان پسر را یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که باید مورد توجه قرار گیرد و افزود: ۴.۵ درصد پسر بچه‌ها در سطح جهانی دچار نزول نیافتگی بیضه هستند که معمولاً در تا ۷-۸ ماهگی برطرف می‌شود و ۳۰ درصد نوزادان پسری که زودرس به دنیا می‌آیند دچار نزول نیافتگی بیضه می‌شوند.

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت بر این نکته تأکید کرد که اغلب مشکلات نزول نیافتگی بیضه در سه ماهه اول نوزادی خود به خود اصلاح می‌شود ولی خانواده‌ها باید این امر را پیگیری کنند تا در صورت اصلاح نشدن بین ۹ تا ۱۵ ماهگی نوزاد با جراحی این نقیصه را برطرف کنند.

به گفته برکاتی تنها ۸ دهم نوزادان پسر در شش ماهگی دچار نزول نیافتگی بیضه می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بسته «مراقبت‌های ادغام یافته کودک سالم» اشاره کرد و گفت: این بسته از سال ۸۳ آماده شد و اکنون برخی نکات مانند ایمنی کودک به آن اضافه شده است.

برکاتی با اشاره به جزئیات این بسته خاطرنشان کرد: به خانواده‌ها توصیه شده تا به شدت از روروئک استفاده نکنند چرا که هم این وسیله عامل ایجاد سانحه برای کودک است و هم تکامل کودک برای راه رفتن را به تعویق می‌اندازد چرا که کودک هنگام راه رفتن به پاهایش نگاه می‌کند و اگر نتواند راه رفتنش را ببیند این امر به تأخیر می‌افتد.

وی از ورود این واحد درسی به برنامه آموزشی پزشکان عمومی و تخصصی از سال آینده خبر داد.

رئیس اداره سلامت کوکان در پاسخ به سئوال فارس مبنی بر روند اصلاح کوتاه قدی در کودکان اظهار داشت: طی بررسیهایی که از روند رشد کودکان در کشور از سال ۷۳ انجام شده ۱۳ درصد کودکان کوتاه قد بودند که این رقم اکنون به ۴ درصد رسیده است و کوتاه قدی در دانشآموزان دیده نمیشود و میتوان گفت به طور معنیداری نسلهای فعلی از نسل قبلی قد بلندتر شدهاند.