یک بانک انگلیسی حساب مشتریان ایرانی در دبی را بست
افکار

- بانک انگلیسی «‌اچ‌اس‌بی‌سی» حساب‌های مشتریان خود در دبی را که دارای تابعیت سوری، سودانی، ایرانی و چند کشور دیگر هستند، از ۲۰ مارس خواهد بست.

بر اساس این گزارش، این بانک تایید کرد که حساب‌های بانکی افراد را با تابعیت کشورهای تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا خواهد بست. این کشورها بر اساس «ارزیابی ریسک داخلی» انتخاب شده‌اند.

سخنگوی «‌اچ‌اس‌بی‌سی» در این‌باره گفت: این ممنوعیت گسترده نیست.

این بانک از افشای فهرست تمام کشورهایی که حساب‌های مشتریان آنها بسته خواهد شد، خودداری کرد اما اعلام کرد که کشورهای موجود در این فهرست شامل کشورهایی که این بانک در آنها شعبه دارد، نمی‌شود.

مشتریان بزرگ از این تحریم معاف هستند. این مشتریان در گروه‌های «مقدم» و «برتر» طبقه‌بندی شده‌اند و باید به ترتیب حداقل ۱۰۰ هزار درهم و ۳۵۰ هزار درهم در حساب خود موجودی داشته باشند.

سخنگوی «اچ‌اس‌بی‌سی» گفت: این تحریم شامل تمام مشتریان با تابعیت کشورهای تحت تحریم نیست. تازمانی‌که مشتریان مرتبط با کشورهای تحت تحریم، شرایط ما در مورد مشتریان مقدم و برتر را رعایت کنند، ما به همکاری با آنها ادامه خواهیم داد.

با این حال، دیگر بانک‌های بین‌المللی در امارات اعلام کردند که هیچ برنامه فوری برای اعمال چنین تحریم‌هایی ندارند. بانک استاندارد چارتر نیز اعلام کرد که روابط خود را با مشتریانش بر اساس تابعیت آنها متوقف نمی‌کند.

به گفته سخنگوی استاندارد چارتر، این بانک روابط خود را با مشتریانش بر اساس ملیت تغییر نمی‌دهد و کاملا به قوانین محلی و بین‌المللی مقید است. این بانک بر آسیا، آفریقا و خاورمیانه تمرکز دارد و ۹۰ درصد سود و درآمدهای آن از این بازارها تامین می‌شود.

اچاسبیسی در ماه جاری به مشتریان خود نامه ارسال خواهد کرد و به آنها تا ۲۰ مارس مهلت داده است تا سپردههای خود را به بانکهای دیگر منتقل کنند همچنین کارتهای اعتباری این مشتریان از این تاریخ غیرفعال خواهد شد.