عبدالحسین بیات با اشاره به مذاکرات انجام شده با برخی از شرکتهای خارجی از جمله عمان، اندونزی، مالزی، ونزوئلا، روسیه، آفریقای جنوبی و ترکیه برای ساخت و توسعه واحدهای پتروشیمی مشارکتی، گفت: اخیرا مذاکرات با شرکتهای ترکیه ای برای ایجاد واحدهای مشارکتی شتاب گرفته است.

به گزارش مهر، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از انجام مذاکراتی با پکتیم ترکیه برای ساخت یک واحد اوره و آمونیاک در سایت دوم منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس(عسلویه) خبر داد و افزود: یک شرکت ترکیه ای نیز برای ساخت پتروشیمی میاندوآب اعلام آمادگی کرده است.

هدف از ساخت واحد پی. وی. سی پتروشیمی میاندوآب تولید سالانه ۵۳۹ هزار تن محصول پتروشیمیایی شامل پی. وی. سی سوسپانسیون، سودسوز آور و آب ژاول است.

قرار است بخشی از خوراک این واحد پتروشیمیایی از خط لوله اتیلن غرب و نمک مورد نیاز از دریاچه ارومیه تامین شود.
همچنین پیشتر مذاکراتی بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و یک شرکت ترکیه ای برای ساخت یک واحد تولید متانول در عسلویه با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن محصول انجام شده بود.

این در حالی است که مذاکراتی هم با شرکتهای ترکیه ای برای ساخت یک واحد ۳۰۰ هزار تنی پلی اتیلن در مهاباد انجام شد که تاکنون هیچ کدام از این مذاکرات منجر به امضای قرارداد و شروع عملیات ساخت واحدهای جدید نشده است.

معاون وزیر نفت همچنین در ادامه در توافق اخیر مقامات تهران - آنکارا برای ساخت ادامه خط لوله اتیلن غرب تا خاک ترکیه، اظهار داشت: تاکنون چنین توافقی میان دو طرف انجام نشده است و برنامه ای هم برای ساخت این خط لوله اتیلنی تا خاک این همسایه شمالغرب کشور وجود ندارد.

بر اساس اعلام مسئولان پتروشیمی قرار است فاز اول خط لوله اتیلن غرب به طول تقریبی یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر از عسلویه تا کرمانشاه تا آذر ماه امسال در مدار بهره برداری قرار گیرد.

در مسیر خط لوله اتیلن غرب و دنا ۱۱ مجتمع پتروشیمی قرار دارد که خوراک این واحدها از طریق پتروشیمی کاویان(الفین ۱۱) به ظرفیت ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تن و مروارید با تولید یک میلیون و ۵۰ هزار تن اتیلن در سال تامین می شود.

با ساخت پتروشیمی های مسیر خط لوله اتیلن غرب در مجموع چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد.