پرسپولیس مشکل گل نزدنش را حل کند!
افکار -

علی کفاشیان رئیس میانه رو فدراسیون، بعد از انتقادهای تند محمد رویانیان آرام رفتار می کند. این آرامش در روزهایی دیده می شود که مدیر عامل پرسپولیس او و مجموعه اش را متهم به تبانی کرده است.

حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری معتقد است، او و کمیته داوران حالا در معرض اتهام نیستند، بلکه کل فدراسیون و رئیس اش، متهم به تبانی شده اند. اما علی کفاشیان سعی می کند همه چیز را مثل همیشه با لطافت و نرمی حل و فصل کند. او معتقد است رویانیان و عسگری عصبانی هستند و باید به موقع در این باره تصمیم گرفت، نه در اوج عصبانیت. کفاشیان دیروز مقابل در فدراسیون فوتبال به سوالات ما پاسخ داد.

*مصاحبه محمد رویانیان علیه شما و مجموعه تان بسیار تند بود. او فدراسیون فوتبال را متهم به تبانی کرد. این یعنی شما نتایج بازی ها را تعیین می کنید.
(خنده) ببیند در هر صورت نباید در برخورد با چنین مواردی عجله کرد. بازی پرسپولیس یک بازی بود از بین بازی های مختلف لیگ برتر. کمیته داوران و دوستان داور این بازی را بررسی کردند. آقای عسگری هم جوابیه خود را پس از بررسی صادر کرده است. به نظر من نباید در این شرایط قضاوت تند و تیزی انجام داد. بالاخره باید صبر کنیم. داورهای ما تلاش می کنند که روی قوانین رفتار و کار را جلو ببرند. ممکن است اشتباه هم رخ بدهد ولی آقای رویانیان نباید از روی عصبانیت حرف بزند. اتفاقا من بازی پرسپولیس را دیدم. در ۲۰ دقیقه اول این تیم باید گل می زد. می توانست بزند ولی نزد…

*در واقع شما معتقد هستید که بهتر است پرسپولیس گل زدن به مهاجم هایش یاد بدهد تا اینکه از داوری انتقاد کند.
به هر حال باید این مشکل را درست کند. مسئله همان بوده. پرسپولیس نتوانست گل بزند چون قرار بود انگار توپ های این تیم گل نشود. من نمی توانم از نظر فنی صحبت کنم ولی این تیم در نیمه دوم مثل نیمه اول بازی کرد. در هر صورت بازی باید مساوی می شود. آقای رویانیان نباید اینقدر زود قضاوت کند.

*ولی او شما را متهم به تبانی کرده است. قرار نیست پیگیری لازم را در این باره انجام دهید؟
نه حرف های او را پیگیری نمی کنیم. آقای رویانیان از روی عصبانیت این حرف ها را زده است. اتفاقا خود خبرنگارها و روزنامه ها روی این مسایل حساس هستند. اگر گوشه از قوانین اجرا نشود و مثلا تبانی شود، شما خبرنگارها زودتر از همه می فهمید چون در جریان ریز موارد و مسایل هستید. خبرنگارها واقعا باهوش هستند و همه چیز را در می آورند. ولی بنده نه مدرک تبانی دیده ام و نه احساس می کنم که تبانی صورت گرفته است. تازه ما عکس این بحثها رفتار می کنیم. ما همیشه دوست داریم پرسپولیس ببرد و بالاخره رشد و کند و بالا برود. با توجه به اینکه طرفدار زیاد دارد و باید موفق باشد.

*ظاهرا ناراحتی ایشان از حکم کمیته انضباطی شروع شد. وقتی بنگر را محروم کردند که آقای رویانیان گفتند یک دفعه ما را مرحوم کنید!
کی گفته این حرف را؟

*آقای رویانیان. گفته پرسپولیس را مرحوم کنید و تمام شود.
بالاخره باید به تصمیم داورها احترام گذاشت. الان داورهای ما شرایط خوبی ندارند. نباید اینقدر به آنها حمله شود. داورها جزئی از فوتبال ما هستند. مثل بقیه اجزا فوتبال هستند و باید به آنها احترام گذاشته شود. همانطور که ایشان روی بازیکنان، مربیان و نتایج تیم حساس است ما هم روی داورها حساس هستیم و اینکه به داورهایمان احترام بگذارند.

*به قول خودتان نمی خواهید او را به فدراسیون دعوت کنید و مثل یک «پدر» دستی به سرش بکشید و به او چایی بدهید؟! این را دفعه قبل گفته بودید.

حالا بگذارید این وضعیت تمام شود و عصبانیت ها از بین برود. چرا، در آن صورت دعوتش می کنم به فدراسیون فوتبال.

*پس شما دوباره تاکید می کنید که اگر اشتباهی صورت می گیرد، عمدی نیست.
صد در صد. من به این موضوع اعتقاد دارم. اصلا عمدی نیست، سهوی است.

*از سفر به فیفا بگوئید و دیدار با بلاتر.

جلسه خوبی بود. درباره ۵،۶ مورد حرف زدیم. راجع به کروش بود، پروژه گل، دوپینگ و عملکرد ما، فعالیت های فدراسیون و انتخابات آینده AFC. تمام اینها بحثشد و حرف های خوبی هم زدیم. انشاا… نتایج این مذاکرات را در آینده خواهید دید.

*آیا احتمال بخشش کارلوس کروش وجود دارد؟
نه احتمال بخشش کارلوس کروش نیست ولی احتمال تعلیق حکم چرا. اتفاقا رئیس کمیته انضباطی فیفا هم بود و گفتم که صحبت کردیم و قرار شد طبق مقررات رفتار کنند. ببیند شما. آقای کروش به خاطر اعتراض سه بازی از دست داد. یک بازی همان مسابقه ای که اخراج شد و دو بازی که یکی گذشته و دیگری در پیش است. ما هم باید مثل فیفا و بلاتر قاطع باشیم و محروم کنیم؟ فیفا اینطور از داورهایش حمایت می کند. پس ما هم باید یاد بگیریم و همینطور پشت داورها باشیم.

*الان بحثهمین است. آقای عسگری می گوید که باید با رویانیان برخورد شود ولی شما دقیقا برعکس او حرف می زنید.
من چه می گویم؟

*می گوئید از روی عصبانیت بوده است. چرا مثل فیفا از داورهای خود حمایت نمی کنید؟

رویانیان از روی عصبانیت این حرف ها را زده است.

*آقای کروش هم از روی عصبانیت آن رفتارها را کرد!
ببیند الان دو طرف عصبانی هستند. من به عسگری هم گفتم. گفتم شما عصبانی هستید. باید منطقی تصمیم بگیریم. بالاخره نباید برخوردی که ما می کنیم، برخورد زیاد تندی باشد. اگر قرار باشد که اینطور برخورد کنیم که باید بعد از یکمدت کرکره فدراسیون فوتبال را پائین بکشیم!

*ولی آقای عسگری می گفت اگر شما دفعه اول با رویانیان برخورد می کردید، این اتفاق ها نمی افتاد.
اینها پرونده می شود و یکهو که زیاد شد، یک تصمیم خوب می گیریم!

*ولی وقتی اینطور رفتار می کنید، می گویند شما از رویانیان می ترسید. اگر مدیرعامل باشگاههای کوچک بودند، انصافا اینطور برخورد می کردید؟ الان شاید خیلی ها بگویند چون رویانیان و پرسپولیس هستند، برخورد قاطع نمی کنید.
مگر مدیرهای قبلی به خود بنده حرف هایی نزده بودند؟ زیاد علیه من مصاحبه کردند. ما الان نباید تنش درست کنیم. فدراسیون جای جنگیدن با افراد خاص نیست. به هر حال در فوتبال یک آدمی تند است و یکی نرم. باید با هر کدام از اینها به شکلی کنار بیائیم