افکار

- دکتر علی وکیلی اظهار داشت: هر دارویی که از مجاری غیرقانونی به کشور وارد و توزیع شود و یا بدون مجوزهای لازم از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت باشد، تقلبی و قاچاق محسوب می‌شود.

وی گفت: عدم توجه به مصرف منطقی دارو، القای تفکر مصرف داروی خارجی حتی از سوی برخی از افراد دخیل در سیستم درمانی بدون توجه به کیفیت واقعی داروها و ناچار بودن مردم از خرید دارو برای حفظ جان فرد یا نزدیکان به هر قیمت و زحمت ممکن و از همه مهم‌تر خلأهای فرهنگی و علمی جوامع در مورد ویژگی‌های منفی داروهای تقلبی می‌تواند دلایلی برای رونق مصرف این داروها باشد.

وکیلی عنوان کرد: با وجود فاکتورهای ایمنی در بسیاری از داروها و هم چنین نظارت دستگاه‌های اجرایی مربوطه، قاچاقچیان دارو با بهره‌گیری از فن‌آوری پیشرفته چاپ، انواع جعبه و بسته بندی و نیز تاریخ ساخت و انقضای داروها را به طور بسیار ماهرانه جعل می‌کنند که تشخیص آن از داروی اصلی حتی برای کارشناسان متبحر و خبره نیز مشکل است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای داروهای وارداتی نظیر مکمل‌ها برچسب اصالت از سوی سازمان غذا و دارو نصب می‌شود و در غیر این موارد، داروها مجوز ورود یا IRC و یا در مورد داروهای ساخت داخل، مجوز ساخت وزارت بهداشت را دارد.

وکیلی افزود: داروهای تقلبی ممکن است از مواد اولیه، مرغوب و با کیفیت ساخته نشده باشد و در آنها موادافزودنی و رنگ‌های غیرمجاز استفاده شده باشد که بر سلامت انسان اثر سوء خواهد داشت.

به گفته این مسئول، ممکن است ترکیبات مورد استفاده در این داروها دارای ناخالصی و یا آلودگی به انواع سموم و فلزات سنگین باشد که با این وجود تمام این موارد وارد بدن فرد مصرف کننده دارو می‌شود.

وی عنوان کرد: ماده اصلی دارویی ممکن است به میزان لازم در داروهای تقلبی وجود نداشته باشد و یا از میزان استاندارد خود بیشتر باشد، بنابراین ممکن است اثرات دارو ظاهر نشود و یا عوارض جانبی آن به شکل بسیار شدید بروز کند.

وکیلی با بیان این که نگهداری این داروها نیز ممکن است در شرایط استاندارد نباشد، افزود: این نوع داروها ممکن است در معرض رطوبت زیاد و دمای بالا باشد و اثر درمانی دارو از بین رود، و یا مواد موجود در آن را به مواد سمی تبدیل کند که تهدیدکننده سلامت انسان است.

وکیلی با بیان این که آمار رسمی در مورد داروهای تقلبی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: داروهای توزیع شده در داروخانهها از طریق سیستمهای معتبر توزیع و پخش سراسری دارویی تحت نظارت سازمان غذا و دارو تهیه میشود، بنابراین امکان تقلبی بودن دارو تا حد زیادی وجود ندارد و با وجود این موضوع، مصرف کننده امکان بررسی آن را خواهد داشت