زنی که رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا ماند
افکار

- به‌رغم اعلام برخی منابع نزدیک به پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) مبنی بر احتمال تغییر رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات ۱ + ۵ و جمهوری اسلامی ایران در آلماتی قزاقستان، " وندی شرمن " وارد آلماتی شد.

خانم " وندی شرمن " معاون " جان کری " وزیر امور خارجه آمریکا در امور دیپلماتیک، زنی است که در دوره وزارت " هیلاری کلینتون " وزیر خارجه سابق آمریکا هم همین سمت را عهده‌دار بود و به نظر می‌رسد کری وی در در منصب خود به عنوان رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در گروه ۱ + ۵ ابقا کرده است که این اقدام می‌تواند بیانگر تداوم مواضع خصمانه واشنگتن در قبال تهران و عدم تمایل دستگاه سیاست خارجی این کشور به در پیش‌گرفتن سیاست‌های متعادل‌تر تلقی شود و این در شرایطی است که " ویکتوریا نولاند " سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که طرف آمریکایی مایل است در حاشیه مذاکرات گروه ۱ + ۵ با ایران در آلماتی، با طرف ایرانی دیدار و گفت‌وگو داشته باشد که اکنون و با ابقای شرمن به عنوان رئیس این تیم، اجرایی‌شدن چنین دیداری بسیار بعید به نظر می‌رسد.



این در حالی است که پیش از این چند منبع متعدد در دولت آمریکا به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی " المانیتور " گفته بودند که انتظار دارند تیم آمریکایی مذاکره‌کننده با ایران، دستخوش تغییراتی شود زیرا در دوره دوم اوباما، برخی انتصابات جدید در شورای امنیت ملی آمریکا انجام شده که از جمله این تغییرات می‌تواند این باشد که با کنار رفتن کلینتون از وزارت خارجه، " وندی شرمن " رئیس هیئت آمریکایی در مذاکرات ۱ + ۵ نیز تغییر کند که این اتفاق نیفتاد.

همچنین پایگاه خبری تحلیلی " ایران هسته‌ای " که تریبون دیدگاه‌های نزدیک به مواضع رسمی هسته‌ای ایران است نیز به‌تازگی اعلام کرده بود که " با رفتن کلینتون از وزارت خارجه، این موضوع هم قطعی است که " وندی شرمن " معاون امور سیاسی وی که نماینده امریکا در مذاکرات ۱ + ۵ با ایران است، جای خود را به فرد دیگری خواهد داد اما هنوز روشن نیست که دقیقاً چه کسی جانشین وی خواهد شد. " که با عدم تغییر وی، مشخص شد دولت آمریکا تمایل چندانی به تغییر مواضع تند خود در قبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان ندارد.

شرمن به دلیل فعالیت‌هایی که منجر به توافق هسته‌ای آمریکا به کره شمالی در سال ۱۹۹۷ میلادی در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون شد به " در باز کن " در وزارت امور خارجه آمریکا معروف است.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در دوره بیل کلینتون، رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با کره شمالی بود که به همراه " مادلین آلبرایت " وزیر خارجه وقت آمریکا ریاست تیم مذاکره‌کننده هسته ای امریکا را بر عهده داشت که منجر به توافق هسته‌ای کره شمالی و آمریکا شد، توافق‌نامه‌ای که تا چند سال برجا بود و طرفین به مفاد آن تعهداتی داشتند اما پس از گذشت چند سال به تعهدات خود در مورد اجرای مفاد موافقت نامه عمل نکردند.

به نظر ميرسد در بين سه زن شركتكننده در مذاكرات ۱+۵ با ايران، يعني "كاترين اشتون" هماهنگکننده سياست خارجي اتحاديه اروپا، "هلگا اشميت" معاون دبیرکل اتحادیه اروپا و مشاور ارشد "آنگلا مركل" صدراعظم آلمان و "وندي شرمن" نماينده آمريكا، اين تنها شرمن است كه حرفي براي گفتن دارد و در مذاكرات مسكو نيز شرمن بهصورت تلويحي در عباراتي خطاب به هيئت ايراني به اين واقعيت اشاره كرده بود كه هيچ يك از اين پنج كشور، از خود ارادهاي نداشته و زير نظر آمريكا فعاليت ميكنند. شرمن همچنين همواره و در طول مذاکرات، اشتون را تحت فشار ميگذارد و به وی برای انجام کار خود آزادی عمل نمیدهد.