همکاری پزشکی - هسته‌ای ایران و روسیه

افكار نيوز - رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه با اشاره به همكاريهاي بيشتر و گستردهتر بين ايران و روسيه، گفت: در رابطه با همكاري اتمي روسيه با ايران در خصوص مسايل پزشكي هستهاي و توليد ايزوتوپهاي مورد نياز پزشكي، طرف ايراني از ما درخواستهايي دارد و مانيز با تاكيد بر مسايل بينالمللي و قراردادهاي صلح جهاني، اعلام همكاري مي كنيم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: نیروگاه هسته‌ای بوشهر نمادی از صبر، مقاومت و پایداری ملت قهرمان ایران برای دستیابی به آرمان‌های خود به شمار می‌آید.
به گزارش افکار، علی اکبر صالحی که پس از انتقال سوخت به ساختمان اصلی نیروگاه بوشهر در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، با اشاره به تاریخچه‌ای از روند ساخت این نیروگاه و بدقولی غرب در تکمیل آن گفت: به ناچار از اوایل دهه۷۰ ۱۳جمهوری اسلامی ایران راه‌های دیگری را برای راه‌اندازی این نیروگاه در دستور کار خود قرار داد.
وی افزود: در سال ۱۳۷۱ دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تفاهمنامه همکاری مشترک در حوزه استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را امضا کردند و بدین ترتیب فصل جدیدی در همکاری‌های دو کشور آغاز شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: به دنبال آن قراردادی در دی ماه ۱۳۷۳ بین سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت انرژی روسیه برای اتمام واحد یکم نیروگاه بوشهر امضا و در سال بعد نافذ و عملیاتی شد.
صالحی تصریح کرد: پس از اجرای مطالعات لازم در خصوص وضعیت تاسیسات به جا مانده از طرح آلمانی‌ها، با اصلاح قرارداد یاد شده در سال ۱۳۷۸، عملا بررسی‌های دقیق فنی و عملیات اجرایی برای تکمیل این واحد که در نوع خود در بین نیروگاه‌های هسته‌ای جهان به دلیل تلفیق فناوری و تجهیزات غربی با فناوری و تجهیزات روسی منحصر به فرد است، آغاز شد.

وی افزود: در این زمینه همه دولت‌های قبل به سهم خود از این طرح ملی حمایت کردند که جا دارد از تمامی آنان و به ویژه روسا، مدیران و مجریان این طرح‌ بزرگ در این مناسبت قدردانی کنم. صالحی ادامه داد: به ویژه لازم است از حمایت‌های بی‌دریغ و مستمر جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد، رییس جمهور شجاع و محبوب سپاسگزاری کنم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: بدون حمایت‌های ارزنده رییس جمهور از سازمان انرژی اتمی در طول سال‌های گذشته، محقق شدن این طرح بزرگ مشکل می‌نمود. وی تاکید کرد: تمام این دستاوردها در سایه نظام ولایت، در این نظام مقدس جمهوری اسلامی حاصل شده است.

صالحی اضافه کرد: هدایت‌های حکیمانه و رهنمودهای امیدبخش رهبر معظم انقلاب در دوران پرفراز و نشیب برنامه هسته‌ای ایران، پشتوانه همه مسئولان اجرایی بود و جا دارد از نقش معظم‌له به سهم خود سپاسگزاری کنم و خدا را بر این نعمت بزرگ شاکر باشم. رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در خاتمه جا دارد از ملت بزرگ روسیه و دولت محترم این کشور به خاطر نقش آفرینی بسیار موثر در راه اندازی نیروگاه بوشهر صمیمانه قدردانی کنم. وی گفت: یقین دارم پس از محقق شدن این نماد مهم همکاری بین دو ملت بزرگ ایران و روسیه، راه برای همکاری درخشان در روابط بین دو کشور هموارتر می‌شود.

*

سرگئی کرینکو در مذاکرات امروزشنبه خود با مقامات سازمان انرژی اتمی ایران در نیروگاه اتمی بوشهر با بیان این مطلب تاکید کرد: واقعه راه اندازی نیروگاه بوشهر از آن جهت برای کشورما مهم است که روسیه توانسته است همه تعهداتی را که سالها پیش متقبل شده بود، اجرا کند.

/ب+