- مبنای سنجش رفتار و کردار آدمی نیت اوست و همین امر گاه عمل را بی ارزش و گاه آن را چونان گوهری می کند که به خاطر منزلت والایش، بهایی دست نیافتنی می یابد و گاه آن را با این که در قالب واجبات شرعی است، به وزر و وبالی برای فرد، تبدیل می کند که در دفتر گناهان ثبت می شود.
آموزگار و فراگیر باید در رفتارهای خود، کسب خشنودی خدا، انجام فرمان او، اصلاح خویشتن و رهنمون شدن بندگان خدا به نشانه های دین را در نظر داشته باشند و هرگز انگیزه شان خواسته های دنیایی نباشد؛ خواسته هایی چون ثروت یا مقام و شهرت یا برتری بر رقیبان یا فخرفروشی یا برتری جویی نسبت به دوستان و انگیزه های نادرست دیگری که خواری و خشم الهی را به بار آورده، سرای دیگر و ثواب همیشگی را از دست آدمی بیرون می سازد و او را از کسانی قرار می دهد که این چنین هستند:
«زیانکارترینند / کسانی که کوشش آنها در زندگی دنیا راه به جایی نبرده است؛ در عین حال، بر این پندارند که کار نیک انجام می دهند.» ۱
پیامبر اکرم فرموده است: «[ارزش] کارهای آدمی تنها در گرو نیت[او] است. نصیب هر کسی[از کارهایش] تنها نیت اوست. هر کس به سوی خدا و پیامبران روان شود، به[خشنودی] آنها دست می یابد و هر کس راهی دنیا شود تا بدان نائل آید، یا در پی زنی باشد تا او را به همسری در آورد، دستاوردی جز اینها نخواهد داشت.» ۲
این حدیثاز اصول اسلام و یکی از پایه ها و نخستین ستون آن است؛ گفته اند یک سوم دانش همین است. برخی از اهل فضل در تبیین این مطلب گفته اند که دستاوردهای بندگان از راه دل، زبان و دست آنهاست؛ پس نیت یکی از راه های سه گانه اکتساب آدمی و بلکه برترین آنهاست؛ پس نیت یکی از راه های سه گانه اکتساب آدمی و بلکه برترین آنهاست؛ زیرا - برخلاف دو راه دیگر - خودش به تنهایی عبادت محسوب می شود.
منبع:
۱. سوره کهف، آیه ۱۰۳-۱۰۴.
۲. صحیح بخاری، ج۱، ص۱۷.
۳. آیین دانشوری، ترجمه المراد من منیة المرید، ص۴۰-۴۱.
شناسه خبر:
۱۹۷۲۹۴
ارزش کار انسان در گرو چیست؟
«زیانکارترینند؛ کسانی که کوشش آنها در زندگی دنیا راه به جایی نبرده است؛ در عین حال، بر این پندارند که کار نیک انجام می دهند.»
افکار
۰