این بیماری در کمین کودکان نیز هست

به گزارش افکارنیوز، از هر صد کودک، حدود پنج کودک مبتلا به فشارخون بالا هستند؛ اما در هر صد نفر کمتر از یک نفر مشکلش آنقدر جدی است که تحت درمان دارویی قرار می‌گیرد.

علل ابتلا به فشارخون بالا

در بسیاری از موارد، فشارخون با افزایش سن ایجاد می‌شود؛ به همین دلیل ممکن است فرزند شما در نوزادی نشانه‌ای از فشارخون بالا نداشته باشد، اما با افزایش سن، این مشکل او بروز پیدا ‌کند. احتمال ابتلا به فشارخون بالا(علاوه بر مشکلات دیگر) در کودکانی که دچار اضافه وزن هستند بیشتر از سایرین است؛ به همین دلیل داشتن تغذیه سالم در کنار فعالیت‌های بدنی کافی در سال‌های اولیه کودکی اهمیت بسیاری دارد.

تشخیص بموقع، کلید درمان

خوشبختانه فشارخون بالا به تنهایی در کودکان مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و می‌توان آن را با رعایت رژیم غذایی، مصرف دارو و یا ترکیبی از هر دو کنترل کرد. اما باید توجه داشت که اگر این شرایط در کودک تشدید شود، این فشار طولانی مدت می‌تواند منجر به سکته قلبی یا مغزی در کودک شود. همچنین داشتن فشارخون بالا برای مدت طولانی می‌تواند منجر به تغییر اندازه رگ‌ها شود و به کلیه‌ها، چشم‌ها و سایر اعضای بدن آسیب برساند. به همین دلیل فشارخون کودکانی که مبتلا به فشارخون بالا هستند، باید مدام توسط پزشک کنترل شود. همچنین شما نیز به عنوان پدر یا مادر چنین کودکی باید توصیه‌های پزشک را رعایت و به دستورات او عمل کنید.

علائم

در بیشتر معاینات کودکان، پزشکان فشارخون کودک را نیز اندازه می‌گیرند. فشارخون بالا در کودک معمولا نشانه و علامت خاصی ندارد، اما برخی از علائم آن عبارتند از:

سردرد، سرگیجه، نفس تنگی، مشکلات بینایی، خستگی و ضعف

کنترل فشارخون بالای کودک

اگر اضافه وزن، علت فشارخون بالاست، قبل از هر چیز فرزند شما باید وزن خود را کاهش دهد. این‌کار نه تنها فشارخون او را کاهش می‌دهد، بلکه فواید دیگری نیز برای سلامت او دارد. دومین قدم برای کاهش فشارخون، کاهش نمک در رژیم غذایی کودک است. اضافه کردن نمک به غذا هنگام صرف آن، از عوامل مهم افزایش فشارخون است و کاهش آن نقش قابل توجهی در کاهش فشارخون دارد. هنگام خرید مواد غذایی نیز باید مراقب باشید، اکثر غذاهای کنسروی و بسته‌بندی شده دارای مقادیر زیادی نمک هستند. پس قبل از خرید، اطلاعات مندرج روی بسته‌بندی را به دقت بخوانید تا محصولات کم نمک‌تر را انتخاب کنید. همچنین ممکن است پزشک به فرزند شما توصیه کند که فعالیت فیزیکی‌اش را افزایش دهد. فعالیت بدنی در کاهش فشارخون بسیار موثر است.

مصرف دارو

داروهای مختلفی در حال حاضر وجود دارد که هر کدام روی قسمت خاصی از بدن تاثیر می‌گذارند. ابتدا ممکن است پزشک دارویی تجویز کند که دفع نمک از طریق ادرار را افزایش دهد و بعد از مدتی از داروهای قوی‌تر استفاده کند. زمانی‌که فشارخون فرزند شما توسط دارو یا رژیم غذایی کنترل شود، توجه به توصیه‌های پزشک و ادامه مصرف دارو و رعایت رژیم غذایی متعادل بسیار مهم است، زیرا امکان بازگشت بیماری همچنان وجود دارد.

پیشگیری

تشخیص بموقع فشارخون بالا بسیار مهم است. امروزه توصیه میشود فشارخون همه کودکان از سه سالگی به بعد هر چند وقت یکبار اندازه گیری شود. این نکته شامل حال نوزادانی که زودتر از موعد متولد شدهاند یا وزنشان بسیار پایین بوده و به همین دلیل مدتی در بیمارستان بستری بودهاند نیز میشود. همچنین کودکانی که دچار بیماریهای قلبی هستند و داروهایی مصرف میکنند که میتواند منجر به افزایش فشارخون شود نیز در این دسته قرار میگیرند. از آنجایی که احتمال ابتلا به فشارخون بالا در کودکانی که دارای اضافه وزن هستند بیشتر است، همواره مراقب رژیم غذایی فرزند خود باشید و او را به انجام فعالیتهای فیزیکی تشویق کنید. حتی کمی کاهش در وزن و افزایش فعالیت بدنی میتواند تاثیر چشمگیری در پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا داشته باشد.